Foto van een copywriter zijn computer, schrift en pen

Je verliest 50% van jouw sales, doordat je geen gebruik maakt van loss aversion!

Loss aversion is niet alleen een begrip in de economische wereld, ook bij marketing professionals is verliesaversie een hot item. We hebben met z’n allen zo’n ongelooflijke hekel aan verliezen, dat het verliezen van iets 2 x zoveel effect op ons heeft dan wanneer we dit niet doen. Dit klinkt misschien wat vaag, maar in de praktijk komt het op het volgende neer: we voelen ons gelukkiger als we € 5,- niet verliezen, dan dat we € 5,- wél winnen.

Maar goed, hoe werkt dit in de praktijk en pas je dit toe in je marketingstrategie?

Zo pas jij loss aversion toe

Als je weet dat wij mensen ongelukkig worden van verliezen, dan kun je met een sterk staaltje psychologie je bezoekers overtuigen. Gebruik loss aversion in doeltreffende teksten, zodat je conversies toenemen. Maar waar moet je aan denken? 

  1. Loop een beetje op de zaken vooruit en geef klanten het gevoel dat ze jouw product of dienst al afnemen. Dit doe je door actieve termen te gebruiken, zoals: stel je eens voor,…
    1. “Verleng je abonnement nu, zodat jij het recht op deze limited edition niet verliest”
    2. Geef ‘cadeautjes’ of samples weg
  2. Gebruik schaarste in je aanbod
    1. Zet afteltimers bij aanbiedingen
    2. “Zorg dat je deze korting niet misloopt en bestel vandaag nog”
  3. Vertel niet hoe jouw product of dienst hun leven gaat verrijken, maar benadruk juist de opportuniteit die ze mislopen als ze niet overgaan tot kopen of inschrijven. Schrijf persoonlijk (jij / jouw) en verander de boodschap, dus niet ‘laat jouw verkopen stijgen met deze toffe strategie’, maar ‘jij loopt de helft van jouw verkopen mis als je deze strategie niet gebruikt.’

Toepassing binnen jouw onderneming

Als ondernemer moet jij je grenzen ook kennen en exact weten wanneer je iets toepast. Verliesaversie is een psychologisch trucje, dus stop je overal loss aversion in dan verliest het z’n kracht. Wij adviseren om op de volgende punten deze strategie toe te passen:

  • Social Media Advertising
  • Bestel- en betaalpagina’s van webshops 
  • Mailcommunicatie, wanneer bezoekers de winkelwagen pagina verlaten zonder af te rekenen
  • Nieuwsbrief pop-ups
  • Na verlopen van een free trial een herinnering sturen over wat de afnemer gaat verliezen

Let op: voer altijd split-testen uit, zodat je het verschil ziet tussen standaard copy en loss aversion copy. 

Geef een reactie