SEO trends: 7 belangrijke trends die je moet weten in 2021

7 seo tips voor 2021

SEO trends worden regelmatig vernieuwd en afgestemd op online zoekgedrag. Naarmate onze manier van zoeken veranderd, is het belangrijk om je als ondernemers bewust te zijn van deze verandering. Geen zorgen, in dit artikel nemen wij je mee in de 7 belangrijkste 2021 SEO trends die je moet weten om een succes van 2021 te maken! 

#1 Focus op de zoekintentie van de gebruiken

Deze SEO trend is niet nieuw, maar het is altijd belangrijk om stil te staan bij de zoekintentie van jouw gebruikers. In 2020 is de zoekintentie van veel mensen plots veranderd, waardoor het nu belangrijker dan ooit is om stil te staan bij hoe jouw publiek naar je bedrijf zoekt. In de basis is Google een plek waar mensen naartoe komen om antwoord te krijgen op een specifieke vraag. Wanneer je begrijpt welke zoekwoorden en zinnen jouw publiek intoetst om tot een antwoord te komen, kun je deze informatie gebruiken om je content relevant te maken. Brainstorm over zinnen en zoekwoorden die potentiële bezoekers intikken en speel hier slim op in.

 

Door niet alleen de content, maar ook de meta-gegevens in te vullen op elke pagina van je website, houd je de regie in eigen hand. De meta-beschrijving kun je inzetten om mensen over te halen door te klikken naar jouw pagina. Als je deze niet invult, dan nemen zoekmachines doorgaans de eerste zin van de eerste alinea op de pagina over.

 

Dit zorgt niet altijd voor de beste omschrijving die je wilt tonen. Zorg ervoor dat de meta-beschrijving een keyfrase en CTA omvat om het beste resultaat te behalen. 

#2 Begin met het monitoren van micro-conversies​

SEO is in beginsel bedoeld om meer verkeer naar je website te trekken, maar als je al bezoekers op je website hebt dan is het monitoren van micro-conversies ook relevant voor jou. Deze SEO trend kan dan ook van grote waarde zijn. In 2021 ligt de focus voor middelgrote en grote bedrijven niet meer zo zeer op zoekwoorden maar op het behouden van klanten en het creëren van terugkerende klanten. 

 

Door micro-conversies te monitoren kun je waardevolle informatie gebruiken om je website en content te verbeteren. Zo kun je de pagina waarop mensen afhaken aanpassen en verbeteren. Wil je weten wat micro-conversies precies zijn en hoe je ze kunt gebruiken voor het genereren van leads? Lees verder in ons artikel “waarom micro-conversies jouw weg naar succes versnellen

#3 Zorg voor sterke "Core Web Vitals": SEO trend 2021 ​

Eerder deze maand maakte Google bekend dat er drie statistieken, aangeduid als Core Web Vitals, onderdeel worden van de rank factor. Dit is dan ook een belangrijke SEO trend in 2021. Onder deze statistieken vallen 

  • Largest Contentful Paint (LCP): de tijd die ervoor nodig is om de belangrijkste content op een pagina te laden.
  • First Input Delay (FID): de tijd die ervoor nodig is om een pagina interactief te maken.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): de hoeveelheid onverwachte lay-outverschuivingen van visuele pagina-inhoud
Om ervoor te zorgen dat zoekmachines jouw webpagina’s sneller indexeren is het belangrijk om de Core Web Vitals van elke pagina te optimaliseren. In het beste geval is de LCP-meting lager dan maximaal 2.5 seconden. Voor de FID geldt minder dan 100 milliseconden en de ideale CLS-meting is lager dan 0.1. Je kunt de Core Web Vitals meten met de gratis tool van GTmetrix.com 
gtmetrix results


#4 Kijk kritisch naar de bezoekerservaring

Als de Core Web Vitals in orde zijn dan kun je de bezoekerservaring gaan optimaliseren. Met behulp van het monitoren van micro-conversies en tools als heat maps kun je snel inzichtelijk maken waar mensen interesse in een bepaalde pagina verliezen. Door hier slim op in te spelen en het design van de pagina aan te passen naar logica, kun je al snel meer leads genereren. 

 

Naast het meten van Core Web Vitals is de gebruikerservaring ook belangrijk voor je ranking in zoekmachines. Google geeft zelf aan dat pagina’s met een hoge gebruikerservaring een grotere kans hebben om sneller te ranken dan pagina’s met soortgelijke content, maar een lage ervaringsscore. 

 

#5 Zorg voor dat je website mobiel-vriendelijk is

Apparaten worden steeds sneller en slimmer. Tegenwoordig is je mobiel niets minder dan een mini computer die in je zak past. Dit heeft ervoor gezorgd dat steeds meer mensen naar informatie zoeken via hun mobiele telefoon. De verwachting is dat Google de desktop versie van je website uiteindelijk op de achtergrond zet, en je ranking bepaalt op basis van de mobiele bruikbaarheid van je website. 


Zorg er dus voor dat je website, zowel op mobiel als desktop, volledig is geoptimaliseerd om de beste gebruikerservaring te kunnen geven. Het gaat hier eigenlijk niet om een SEO trend, maar een noodzaak.  

#6 Wees innovatief en denk vooruit

De wereld veranderd snel en om potentiële klanten bij te houden of zelfs te verassen is het belangrijk dat je innovatief bent en vooruit denkt. Probeer je te onderscheiden van concurrenten door producten, diensten en opties aan te bieden die je niet snel tegenkomt. Zo kun je denken aan het aanbieden van een gratis e-book, template of aanvulling op een dienst. De truck is om erachter te komen wat de mensen in jouw markt aanspreekt en over de streep trekt. 


#7 Automatiseer zo veel mogelijk

Een geautomatiseerde voorraad check zorgt ervoor dat je voorraad altijd up-to-date is. Maar hoe zit het met de zichtbaarheid van jouw webpagina’s in zoekmachines? Met software als Yoast en AIOSEO kun je de meta-titels en meta-beschrijvingen vooraf invullen en optimaliseren. Het automatiseren van de invoer van deze gegevens geeft je al snel meer tijd en ruimte om na te denken over strategische SEO stappen. 

 

Dit waren de 7 belangrijkste stappen die je kunt zetten om met SEO in 2021 een goede indruk achter te laten. Niet alleen bij de bezoekers van je website, maar ook voor de indexering robots van zoekmachines. Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw webpagina’s? Daag ons uit en neem nu contact op voor een vrijblijvende offerte.

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×