Adverteren op Facebook in 2021: 7 onmisbare tips

Adverteren op Facebook in 2021

Adverteren op Facebook in 2021 gaat net even anders dan we gewend zijn. In een wereld waar alles snel veranderd en online aanwezigheid steeds belangrijker is moet je kritisch naar je advertentie campagnes kijken. In dit artikel vind je 7 onmisbare tips die in 2021 een groot verschil kunnen maken als het gaat om de balans tussen advertentiekosten op Facebook en keiharde resultaten. 

Adverteren op Facebook in 2021: 7 onmisbare tips

Adverteren op Facebook


1. Gebruik aangepaste conversies om unieke meetpunten te creëeren

Conversies verschillen van elkaar maar worden doorgaans gemeten als standaard lead of aankoop. Of het nu gaat om een download van een lead magnet of de daadwerkelijke aankoop van een dienst of product. Beide acties leiden tot een conversie maar kunnen niet met elkaar worden vergeleken omdat het resultaat sterk verschilt. 


Door iedere conversie apart te meten kan je in één oogopslag overzichtelijk maken welke acties leiden tot waardevolle conversies. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat conversies elkaar in jouw campagnestrategie opvolgen. Wanneer een klant geïnteresseerd is in een download dan kun je deze waarschijnlijk overhalen om over te gaan tot een aankoop. Door hierop in te spelen maak je jouw advertentiecampagnes een stuk relevanter. 

2. Kies de juiste campagnedoelstelling

Het kiezen van de verkeerde campagnedoelstelling zorgt voor teleurstellende resultaten. Zo zijn de meeste ondernemers geneigd om voor meer websiteverkeer te adverteren op Facebook. Dit zorgt er echter voor dat Facebook jouw advertenties toont aan mensen die snel doorklikken naar een website. Dit bekend dus niet dat deze mensen ook geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop. 

 

Zorg ervoor dat je vooraf goed bedenkt wat je wilt bereiken met de advertentiecampagne. Welke cijfers wil je meten en welke campagnedoelstelling sluit hierop aan? Wanneer je deze vragen duidelijk kunt beantwoorden, zal Facebook jouw advertentiecampagnes op de juiste manier optimaliseren. 

 

3. Meet conversies van vergelijkbare doelgroepen

Om je advertentiestrategie efficiënter te maken is het slim om de resultaten van vergelijkbare doelgroepen met elkaar te vergelijken. Facebook stelt vergelijkbare doelgroepen samen op basis van een referentiedoelgroep die jij instelt. Hierbij kun je denken aan groepen met websitebezoekers, bestaande klanten of mensen die ingeschreven zijn op jouw nieuwsbrief. 

 

 

De vergelijkbare groepen die Facebook voor je maakt leveren doorgaans de hoogste resultaten op. Wanneer je aangepaste conversies hebt ingesteld gebruikt Facebook deze gegevens voor het optimaliseren van jouw advertentie. Je Facebook campagne wordt zo getoond aan personen die lijken op aanvragers van jouw lead magnet. 

 

4. Test strategieën op vergelijkbare doelgroepen

Test verschillende strategieën op vergelijkbare doelgroepen. Dit klinkt heel logisch maar wordt door veel marketeers vergeten. Door minimaal 5 vergelijkbare doelgroepen te maken en deze te linken aan verschillende lead magnets, kun je achteraf bepalen welke lead magnet het beste werkt voor deze doelgroep. 

 

 

Zorg ervoor dat alle groepen een eigen dag budget toegewezen krijgen. Zo voorkom je dat Facebook het hele budget inzet op één doelgroep. Je voorkomt op deze manier ook onzuivere testresultaten waardoor je betere conclusies kunt trekken. 

 

 

5. Gebruik koude doelgroepen voor leadgeneratie

Als we het hebben over aangepaste doelgroepen, dan praten we over mensen die al bekend zijn met jouw bedrijf. Koude doelgroepen zoals vergelijkbare doelgroepen kennen jouw bedrijf nog niet. 

 

Koude doelgroepen zijn niet snel geneigd om bij het eerste bezoek over te gaan tot aankoop. Gebruik deze groep om leads te genereren die ervoor zorgen dat jij de kans krijgt een band op te bouwen met de klant. Denk bijvoorbeeld aan een inschrijving voor een waardevolle nieuwsbrief of seminar waarin jouw bedrijf wordt geïntroduceerd. 

 

 

6. Gebruik enkel relevantie advertentieplaatsingen

Facebook heeft de mogelijkheid om op verschillende plekken te adverteren. Hierdoor wordt de advertentie zichtbaar op de tijdlijn van gebruikers of tussen de “stories” die mensen bekijken op Instagram en Facebook. 

 

Waar je jouw advertentie het beste plaatst is afhankelijk van jouw doelgroep. Zorg ervoor dat je advertentie zichtbaar is op het platform waar jouw doelgroep zich al bevind waardoor je advertentiekosten verlaagt. Hiernaast vergroot je de kans op waardevolle conversies. 

 

 

7. Maak gebruik van dynamische advertenties

Last but not least: maak gebruik van dynamische advertenties. Je maakt de beste advertenties door uit te testen wat werkt voor jouw doelgroep. Dynamische advertenties van Facebook kunnen hierbij helpen. Met dynamische advertenties geef je verschillende variabelen op die Facebook vervolgens kan mixen en matchen.

 

Hiermee kun je eenvoudig verschillende afbeeldingen, teksten, kopteksten, knoppen en omschrijvingen testen. De rapportage van Facebook verteld je vervolgens welke campagne het mooiste resultaat heeft behaald. Deze kun je tot slot in een bredere campagne gebruiken om betere resultaten te behalen. 

Adverteren op Facebook in 2021 met Marked

Wij hopen dat adverteren op Facebook in 2021 nog leuker word met deze 7 tips. Heb je moeite met een pakkende en interessante advertentie maken? Neem vandaag contact op en daag ons uit om het beste uit jouw Facebook advertenties te halen! 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×