Adverteren op Google in de lente van 2021

Adverteren op Google in de lente van 2021
heatmap analyses met hotjar

Eind 2020 en in de eerste maanden van 2021 werden er nieuwe features in Google Ads aangekondigd. Om in de lente van 2021 een goede indruk te maken op bestaande én nieuwe klanten vind je in dit artikel de belangrijkste trends rondom adverteren op Google in 2021. Met deze 6 trends maak je adverteren op Google leuker, makkelijker én vruchtbaar. 

Een toename in digitaal adverteren op Google in 2021

Door de coronacrisis hebben veel bedrijven het advertentiebudget verlaagd, wat heeft geleid tot minder offline advertentie uitgaven wereldwijd. Offline adverteren maakt in rap tempo plaats voor online adverteren. In 2021 mag je daarom verwachten dat de toename in digitaal adverteren op Google blijft groeien. 

 

Zodra online concurrentie groeit is het mogelijk dat de CPA kosten van je advertenties hoger worden. Kijk in je Google Ads account naar nieuwe toetreders in de veiling en houd in de gaten of zij impact hebben op de CPC van je advertenties, conversies en kosten per lead. Zie je een sterk verschil in kosten, dan is het goed om kritisch naar de lopende advertenties te kijken. Vergelijk die van jou met de advertenties van de concurrent en verbeter waar nodig. 

Mobile First: belangrijk in adverteren op Google

In Maart 2021 is de mobile-first index gelanceerd. Dit betekend dat Google voornamelijk de mobiele versie van jouw website gebruikt om deze te indexeren. Voorheen keek Google voornamelijk naar de desktop versie van jouw website, maar door grote toename van mobiele gebruikers is dit veranderd. 

 

Zorg ervoor dat je website op mobiel goed werkt voor alledaagse gebruikers. Als je eigenaar van een oudere website bent dan is het verstandig om de website technisch te controleren. Zorg ervoor dat belangrijke inhoud wordt behouden en kijk na of alle links, de zoekbalk en het menu nog werken zoals zij horen te werken. 

Videoadvertenties en YouTube groeien steeds harder

Adverteren met video’s is een makkelijke manier om veel waardevolle informatie te laten zien binnen een relatief korte tijd. Het is dan ook geen wonder dat video gedreven platformen als YouTube steeds sneller groeien. 

 

Met een in-stream advertentie-indeling kun je jouw videoadvertenties tijdens andere video’s automatisch laten afspelen. Hierdoor ontstaat er een grote kans dat de advertentie niet onopgemerkt blijft. 

 

De video-advertentie wordt voor, tijdens of na de video waar de gebruiker naar kijkt getoond. Het enige nadeel van deze manier van adverteren, is dat de kijker jouw video-advertentie na enkele seconden (meestal 5) kan overslaan. 

Optimalisatie van Google Responsive Ads

Bij Google Responsive Ads zorgt een AI ervoor dat de headlines, CTA variaties en advertentieteksten worden geoptimaliseerd op basis van jouw doelgroep en keywords. Een AI wordt gebruikt met de bedoeling om marketeers minder te laten sleutelen aan advertenties om deze winstgevend te maken. 

 

Onderdeel van Google Responsive Ads, Google Smart Bidding, helpt marketeers meer inkomsten te genereren uit Google advertenties. Het gaat hier om een geautomatiseerde biedstrategie ondersteund door Google via machine learning. Smart Bidding heeft de potentie om snel trends en gedragspatronen te identificeren en hierop te reageren. 

Google Smart Shopping groeit

Als je producten via jouw website verkoopt dan is het slim om gebruik te maken van Google Smart Shopping. Google Smart Shopping maakt gebruik van automatisch bieden en plaatsen van advertenties waardoor adverteerders snel bekendheid kunnen werven op Google shopping. 

Google Smart Shopping is eenvoudig in te stellen en bevat verschillende advertentietypen. Door vooraf ingestelde templates kun je snel en eenvoudig adverteren op Google shopping waardoor je tijd bespaard. 

Adverteren op Google in de lente van 2021: bereid je voor op Cookieless Search

Tot slot, de belangrijkste verandering in 2021 als het gaat om adverteren op Google. Browsers als Safari en Google Chrome hebben genoeg van cookies. Er wordt verwacht dat de ondersteuning van trackingcookies in 2022 volledig is ingetrokken. Dit moet het surfen op internet veiliger maken, maar heeft voor ondernemers die gewend zijn om cookies te gebruiken voor het targeten en volgen van advertenties grote gevolgen. 

 

Safari heeft met iOS al stappen gemaakt in Cookieless Search. Zo zie je op iPhones geen third-party reclames meer tijdens het surfen. Om toch gericht te kunnen adverteren kun je gebruik maken van social platformen. Re-target bijvoorbeeld de mensen die betrokkenheid tonen door middel van views, shares of likes op een lopende advertentie.

Meer weten over adverteren op Google in de lente van 2021?

Heb je nog vragen over de toekomst van digital advertising of heb je hulp nodig met het maken van een goede advertentie voor jouw bedrijf? Neem vandaag contact op en daag ons uit om het beste uit jouw advertenties te halen! 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

het ideale klantprofiel

Het ideale klantprofiel: tips om het ideale klantprofiel te maken

Als ondernemer weet je dat tijd geld kost. Daarom is het verstandig om je te richten op een paar goede prospects die resultaat opleveren. Door je minder te focussen op veel matige saleskansen en je meer te focussen op het ideale klantprofiel is het mogelijk dat je al snel nieuwe kansen ziet. Kansen die je anders misschien had laten schieten. In dit artikel vertellen wij je alles over het ideale klantprofiel en hoe jij het ideale klantprofiel kunt gebruiken om meer omzet te genereren.

lees verder →
Android gebruikers anoniem voor adverteerders

Android gebruikers anoniem voor adverteerders (eind 2021)

Het is voor adverteerders straks niet meer zo eenvoudig om erachter te komen wie de gebruiker op jouw website of app is. Na Apple kondigt Google aan dat Android gebruikers zich vanaf eind 2021, begin 2022 kunnen anonimiseren voor adverteerders. Hoe dit precies zit en hoe android gebruikers anoniem voor adverteerders kunnen worden lees je in dit artikel.

lees verder →
Google Analytics GA4

Google Analytics GA4: zo meet je nieuwe statistieken

Met Google Analytics 4, ofwel GA4, heb je eenvoudig toegang tot alle essentiële inzichten. Het brengt een nieuwe manier van statistieken meten en is meer gericht op het analyseren van gebeurtenissen en unieke stappen die gebruikers maken op een website. In dit artikel lees je over de voor- en nadelen van Google Analytics GA4 ten opzichte van Universal Analytics.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×