Adverteren op Google in de lente van 2021

Adverteren op Google in de lente van 2021
heatmap analyses met hotjar

Eind 2020 en in de eerste maanden van 2021 werden er nieuwe features in Google Ads aangekondigd. Om in de lente van 2021 een goede indruk te maken op bestaande én nieuwe klanten vind je in dit artikel de belangrijkste trends rondom adverteren op Google in 2021. Met deze 6 trends maak je adverteren op Google leuker, makkelijker én vruchtbaar. 

Een toename in digitaal adverteren op Google in 2021

Door de coronacrisis hebben veel bedrijven het advertentiebudget verlaagd, wat heeft geleid tot minder offline advertentie uitgaven wereldwijd. Offline adverteren maakt in rap tempo plaats voor online adverteren. In 2021 mag je daarom verwachten dat de toename in digitaal adverteren op Google blijft groeien. 

 

Zodra online concurrentie groeit is het mogelijk dat de CPA kosten van je advertenties hoger worden. Kijk in je Google Ads account naar nieuwe toetreders in de veiling en houd in de gaten of zij impact hebben op de CPC van je advertenties, conversies en kosten per lead. Zie je een sterk verschil in kosten, dan is het goed om kritisch naar de lopende advertenties te kijken. Vergelijk die van jou met de advertenties van de concurrent en verbeter waar nodig. 

Mobile First: belangrijk in adverteren op Google

In Maart 2021 is de mobile-first index gelanceerd. Dit betekend dat Google voornamelijk de mobiele versie van jouw website gebruikt om deze te indexeren. Voorheen keek Google voornamelijk naar de desktop versie van jouw website, maar door grote toename van mobiele gebruikers is dit veranderd. 

 

Zorg ervoor dat je website op mobiel goed werkt voor alledaagse gebruikers. Als je eigenaar van een oudere website bent dan is het verstandig om de website technisch te controleren. Zorg ervoor dat belangrijke inhoud wordt behouden en kijk na of alle links, de zoekbalk en het menu nog werken zoals zij horen te werken. 

Videoadvertenties en YouTube groeien steeds harder

Adverteren met video’s is een makkelijke manier om veel waardevolle informatie te laten zien binnen een relatief korte tijd. Het is dan ook geen wonder dat video gedreven platformen als YouTube steeds sneller groeien. 

 

Met een in-stream advertentie-indeling kun je jouw videoadvertenties tijdens andere video’s automatisch laten afspelen. Hierdoor ontstaat er een grote kans dat de advertentie niet onopgemerkt blijft. 

 

De video-advertentie wordt voor, tijdens of na de video waar de gebruiker naar kijkt getoond. Het enige nadeel van deze manier van adverteren, is dat de kijker jouw video-advertentie na enkele seconden (meestal 5) kan overslaan. 

Optimalisatie van Google Responsive Ads

Bij Google Responsive Ads zorgt een AI ervoor dat de headlines, CTA variaties en advertentieteksten worden geoptimaliseerd op basis van jouw doelgroep en keywords. Een AI wordt gebruikt met de bedoeling om marketeers minder te laten sleutelen aan advertenties om deze winstgevend te maken. 

 

Onderdeel van Google Responsive Ads, Google Smart Bidding, helpt marketeers meer inkomsten te genereren uit Google advertenties. Het gaat hier om een geautomatiseerde biedstrategie ondersteund door Google via machine learning. Smart Bidding heeft de potentie om snel trends en gedragspatronen te identificeren en hierop te reageren. 

Google Smart Shopping groeit

Als je producten via jouw website verkoopt dan is het slim om gebruik te maken van Google Smart Shopping. Google Smart Shopping maakt gebruik van automatisch bieden en plaatsen van advertenties waardoor adverteerders snel bekendheid kunnen werven op Google shopping. 

Google Smart Shopping is eenvoudig in te stellen en bevat verschillende advertentietypen. Door vooraf ingestelde templates kun je snel en eenvoudig adverteren op Google shopping waardoor je tijd bespaard. 

Adverteren op Google in de lente van 2021: bereid je voor op Cookieless Search

Tot slot, de belangrijkste verandering in 2021 als het gaat om adverteren op Google. Browsers als Safari en Google Chrome hebben genoeg van cookies. Er wordt verwacht dat de ondersteuning van trackingcookies in 2022 volledig is ingetrokken. Dit moet het surfen op internet veiliger maken, maar heeft voor ondernemers die gewend zijn om cookies te gebruiken voor het targeten en volgen van advertenties grote gevolgen. 

 

Safari heeft met iOS al stappen gemaakt in Cookieless Search. Zo zie je op iPhones geen third-party reclames meer tijdens het surfen. Om toch gericht te kunnen adverteren kun je gebruik maken van social platformen. Re-target bijvoorbeeld de mensen die betrokkenheid tonen door middel van views, shares of likes op een lopende advertentie.

Meer weten over adverteren op Google in de lente van 2021?

Heb je nog vragen over de toekomst van digital advertising of heb je hulp nodig met het maken van een goede advertentie voor jouw bedrijf? Neem vandaag contact op en daag ons uit om het beste uit jouw advertenties te halen! 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →

Adverteren op Google

Op de eerste positie in Google verschijnen? Het kan, met Google Ads!

Geloof het of niet, dagelijks zijn honderden mensen actief op zoek naar wat jouw bedrijf te bieden heeft. Het enige probleem is dat je niet bovenaan de zoekresultaten staat, waardoor er ook niet wordt doorgeklikt naar je website. We moeten eerlijk zijn: de tweede pagina op Google is voor velen van ons onbekend terrein.

Door te adverteren op Google (SEA) kom je bovenaan op de eerste pagina te staan, met als gevolg meer verkeer en meer omzet.

De voordelen van adverteren op Google

Adverteren op google interface
Google zoekadvertenties voorbeeld

Zoekadvertenties op Google

Laat de concurrentie letterlijk achter je. Gevonden worden op basis van relevante zoekwoorden, dat is wat iedereen wil. En dat is exact waar je voor betaalt met Google Ads. Jij focust je op het runnen van je business, wij zorgen voor de rest. Goede deal, toch? Dankzij een zoekwoordenonderzoek komen we erachter hoe je doelgroep denkt. Daarna leiden we ze met één simpele klik naar je website

Display advertenties op Google

Trek de aandacht met banners op strategische plaatsen
Je hebt ze ongetwijfeld al gezien, de online banners die je onder meer tegenkomt op nieuwssites in België. Ze staan meestal boven- of onderaan je scherm en maken reclame voor een merk of bedrijf. Dit zijn Google Display advertenties. Je kan er enerzijds een nieuwe doelgroep mee targeten, anderzijds kan je ze ook inzetten om eerdere bezoekers van je website aan te zetten tot actie

display banner voorbeelden adobe
shopping zoekresultaten in zoekmachines

Shopping advertenties

Verhoog de zichtbaarheid van jouw producten
Google Shopping advertenties zetten jouw producten in de kijker wanneer iemand aan het zoeken is op Google. Als je een webshop hebt, is dit dus een must! Uit ervaring weten we dat dit veruit de meest rendabele manier van online adverteren op Google is. Geef je e-commerce een nieuwe dimensie met Shopping Ads en merk meteen resultaat.

Youtube Advertising

Trek de aandacht met banners op strategische plaatsen
Je hebt ze ongetwijfeld al gezien, de online banners die je onder meer tegenkomt op nieuwssites in België. Ze staan meestal boven- of onderaan je scherm en maken reclame voor een merk of bedrijf. Dit zijn Google Display advertenties. Je kan er enerzijds een nieuwe doelgroep mee targeten, anderzijds kan je ze ook inzetten om eerdere bezoekers van je website aan te zetten tot actie

Youtube video advertenties

Meten, meten, meten

Slim investeren in online advertising
Het is verleidelijk om veel geld uit te geven aan online advertenties. Maar weet je ook hoeveel rendement je uit je campagnes haalt? Vanaf nu dus wel! Dankzij ons online dashboard kan je op elk moment de resultaten bekijken. Zo heb je een mooi overzicht van jouw campagnes en kunnen we bijsturen waar nodig.

Klaar om de volgende stap te nemen?

dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×