Email marketing inzetten om leads te genereren

email marketing inzetten om leads te genereren

Als je op zoek bent naar een manier om leads te genereren die resultaat oplevert, dan ben je hier aan het juiste adres. In dit artikel vertellen wij je hoe je in 5 stappen email marketing kunt inzetten om leads te genereren. Volg dit stappenplan en bouw jouw email marketing strategie uit tot een waar succes. 

Email marketing inzetten om leads te genereren: stappenplan

Waar het voorheen vrij eenvoudig was om aan e-mail adressen te komen, is het in 2021 lastiger om mensen te overtuigen hun persoonlijke gegevens achter te laten. Met een duidelijk stappenplan wordt het makkelijker en leuker om email marketing in te zetten als middel om leads te genereren. 

Stap 1: maak inzichtelijk wie jouw doelgroep is

Om ervoor te zorgen dat jouw emails effect hebben op jouw doelgroep moet je allereerst inzichtelijk maken wie jouw doelgroep is. Schrijf onderstaande kenmerken van jouw doelgroep uit om een duidelijk beeld te krijgen van de content waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. 

  • Wat is de leeftijdscategorie van jouw doelgroep. 
  • Waar bevind jouw doelgroep zich
  • Welke motieven, doelstellingen en pijnpunten passen bij jouw doelgroep 
  • Waar liggen de interesses van jouw doelgroep
email marketing inzetten om leads te genereren: tips

Stap 2: leg alle opties om te converteren vast

Er zijn veel verschillende manieren om aan de contactgegevens van websitebezoekers te komen. Leg alle opties om te converteren op jouw website vast om er zeker van te zijn dat je geen kansen laat liggen. Dit zijn de mogelijkheden die niet op jouw website mogen ontbreken.

 

  • zorg ervoor dat bezoekers een offerte kunnen aanvragen
  • bied de mogelijkheid om meer informatie op te vragen
  • verzamel gegevens via een nieuwsbrief inschrijfformulier
  • zorg voor een eenvoudig en effectief contactformulier
Email marketing inzetten om leads te genereren met vooruitstrevende lead magnets

Naast deze mogelijkheden zijn er meer manieren om contactgegevens te verzamelen. Na het verzamelen van voldoende e-mail adressen kun je beginnen met jouw mailcampagne uitstippelen. Hier vind je een aantal ideeën die het verzamelen van email adressen nog makkelijker maakt. 

 

 

  • bied een gratis download van een e-book of template aan 
  • laat bezoekers zich abonneren op een blog
  • ontwikkel een webinar voor jouw doelgroep
  • bied een quick scan, test of proefberekening aan
  • laat mensen een waardevolle video of webpresentatie zien 
  • vraag bezoekers om vragenlijsten of enquêtes in te vullen

Door een beloning direct naar de bezoeker te versturen wek je vertrouwen en kun je een emotionele relatie met de potentiële klant opbouwen. Toekomstige e-mails worden hierdoor sneller gewaardeerd door potentiële klanten. 

Stap 3: breng relevante content in kaart

Wanneer je voldoende opties hebt gecreëerd om conversies binnen te halen, is het slim om te bekijken welke content je al bezit. Zoek naar content die je kunt koppelen aan conversie opties. Door een goede inventarisatie van de content te maken, zal je zien dat je meer te bieden hebt dan je misschien dacht. 

 

 

Zorg ervoor dat je content afstemt op diverse doelgroepen in diverse verkoopstadia. Zoek naar content die ervoor zorgt dat jouw websitebezoeker zich betrokken voelt bij de website, zonder de nadruk op verkoop te leggen. Wanneer je ervoor zorgt dat de content die je aanbied voor het vergaren van leads uit te breiden is met een versterkend artikel, dan kun je op een effectieve manier verder bouwen op de lead magnet

Stap 4: begin met leadnurtering

Door de kennis die je in de eerste 3 stappen hebt opgedaan samen te voegen, kun je een leadnurtering programma opzetten. Dit is een programma die je kunt volgen voor het tijdig contact maken met potentiële klanten.


Email marketing: zo maak je relevante emails


  • Drie tot zes lead magnets kiezen die je gaat gebruiken. Zorg ervoor dat je per doelgroep een unieke lead magnet gebruikt voor het beste resultaat. 
  • Maak 3 mails die je na elke conversie kunt verzenden. Ten eerste bedank je de websitebezoeker voor het achterlaten van informatie. Geef hierbij de beloning die bij de lead magnet hoort. Ten tweede kun je een herinneringsmail sturen naar aanleiding van de aanvraag. Bied in de tweede mail iets aan dat in lijn staat met de aanvraag zoals extra informatie. Ten derde kun je een mail versturen ter terugkoppeling waarin je vraagt wat de bezoeker nog mist aan informatie. De derde mail kun je ook gebruiken om wederom nieuwe informatie te geven in lijn met de aanvraag. Stuur de berichten na 1, 5 en 12 dagen voor het beste resultaat. 
  • Verstuur na 2 weken en de eerste 3 mails een nieuwsbrief waarin je de bezoeker aanspoort om over te gaan tot een aankoop. Je kunt hier ook een kortingscode aan toevoegen om de kans op een aankoop te vergroten. 
Zorg ervoor dat de mails worden geschreven in de huisstijl van jouw website zodat de mails herkenbaar zijn voor terugkerende bezoekers. Hiernaast is het belangrijk dat je controleert of alle links in jouw mails werken en niet naar 404-pagina’s leiden. Wanneer een pagina niet gevonden kan worden vanuit de mail, dan is de kans groot dat de potentiële klant jouw website direct weer verlaat.

Stap 5: verbeter jouw leadnurtering programma

Nu je aan de slag kunt met jouw email marketing strategie is het tijd om het nurtering programma te versterken. Met deze tips kun je snel en eenvoudig nurtering mails maken die effect hebben: 

 

  • Focus op veel verschillende soorten content van hoge kwaliteit. Zo spreek je verschillende doelgroepen aan waardoor je conversies verhogen. 
  • Optimaliseer de nurtering mails door kort, krachtig en positief te zijn. Geef kennis weg zodat de potentiële klant sneller de volgende verkoopfase ingaat. 
  • Begin met lead evaluatie om de leads te monitoren. 
 

Meer weten over AI binnen marketing en sales?

Starten met leadgeneratie via mail vereist een omslag in denkwijze. Maak gebruik van onze expertise en neem vandaag contact op om zo snel mogelijk te starten met email marketing.  

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×