Facebook analytics gaat offline per 30 juni 2021

Facebook analytics

Deze week heeft Facebook stilletjes aangekondigd dat Facebook Analytics per 30 juni offline wordt gehaald. Het Facebook Ads Manager platform verdwijnt hiermee ook. In dit artikel lees je hoe je data veilig kunt stellen voordat Facebook Analytics offline wordt gehaald en hoe je in de toekomst statistieken kunt aflezen in Facebook. 

Facebook Analytics data veilig stellen

Gelukkig is Facebook Analytics nog niet offline op dit moment. Je hebt daarom nog een paar dagen om de data die je over jouw doelgroep hebt verzameld via Facebook veilig te stellen. Het veilig stellen van data is niet ingewikkeld.

 

 

Je hebt op dit moment nog toegang tot rapporten en inzichten. Je kunt  deze rapporten en inzichten uitdraaien. De uitdraaien vind je in de vorm van tabellen en grafieken. Log in op de Facebook Ads Manager en draai alle rapporten uit die er beschikbaar zijn. Sla de rapporten op een veilige plek op vóór 30 juni 2021. Zo heb je op een later moment nog toegang tot de Facebook Analytics data. 

Facebook analytics data

Waarom verdwijnt Facebook Analytics?

Facebook bracht Facebook Analytics een aantal jaren geleden uit als reactie op Google Analytics . Het belangrijkste doel was om data van een Facebook-pagina te verbinden met de Facebook-pixel. De verwachting was dat er zo een volledig conversie pad zichtbaar werd. Een pad tussen bijvoorbeeld een reactie op een post en een uiteindelijk aankoop via een website of app. 

Het idee was mooi maar gebruikers hebben Facebook Analytics in de afgelopen jaren niet voldoende gebruikt. Hierbij komt bij dat de Europese wetgeving per 2022 geen third-party cookies meer accepteert. 

Hoe kan ik nu data uit Facebook halen zonder Facebook Analytics?

Met het verdwijnen van Facebook Analytics is het voor marketeers belangrijk om te vertrouwen op first-party data en DMP’s om klanten te bereken. Vertrouw op specifieke Facebook prestatiegegevens en zet deze vervolgens om in bruikbare data. Hierdoor is het targeten van een specifieke doelgroep toch mogelijk. 

 

 

In feite is het verdwijnen van Facebook Analytics een logische ontwikkeling die hand in hand gaat met het aanscherpen van privacy voorwaarden en het beschermen van gebruikers. Het verdwijnen van Facebook Analytics hoeft dan ook geen onverwachte verandering te zijn. Er zijn nog genoeg andere manieren om conversiepaden inzichtelijk te maken. 

Heb je hulp nodig bij het inzichtelijk maken van een conversiepad zonder Google Analytics?

Neem vandaag contact op en laat Marked jou en jouw bedrijf helpen met het uitstippelen van conversiepaden, het verhogen van de customer experience en meer. 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×