Google stopt met de zoekmachine veiling in Android

Google stopt met de zoekmachine veiling in Android

De marketingwereld veranderd in rap tempo. Als jij je dagelijks bezighoud met adverteren dan heb je dit vast en zeker gemerkt. Onlangs is naar buiten gekomen dat Google stopt met de zoekmachine veiling in Android. Wat dit betekend voor jouw bedrijf lees je in dit artikel. 

Google stopt met de zoekmachine veiling in Android: dit moet je erover weten

Google is gezwicht voor de druk van rivalen. Het bedrijf stopt met de zoekmachine veiling in Android. Het is vanaf nu mogelijk om gratis in Europa te concurreren om de standaard zoekmachine te worden op Android apparaten. De verandering is teweeg gebracht door een blok van 27 landen die scherpere regels overweegt. Deze regels kunnen volgend jaar worden ingevoerd om Google, Amazon, Apple en Facebook te dwingen een gelijk speelveld voor concurrenten te garanderen.

 

 

Android is een besturingssysteem van Google. Het besturingssysteem draait op ongeveer 73% van alle mobiele toestellen wereldwijd. Google gaf in 2019 aan dat rivalen via een veiling zouden moeten betalen. Zo is het mogelijk om te verschijnen op een keuzescherm op nieuwe Android-toestellen in Europa. Hierdoor kan een gebruiker zelf een standaard zoekmachine, anders dan Google, kiezen. 

 

 

De omkeer van Google is veroorzaakt door een fikse boete van 4.24 miljard euro die de Europese Commissie (antitrustautoriteit EU) in 2018 uitdeelde. De boete werd gegeven voor het oneerlijk gebruik van Android om de dominantie van de Google zoekmachine te verstevigen. 

 
Google stopt met de zoekmachine veiling in 1Android

Wanneer stopt Google met de zoekmachine veiling in Android?

De verwachting is dat Google stopt met de zoekmachine veiling in Android vanaf september 2021. De Commissie heeft gezegd dat zij mogelijke veranderingen met Google had besproken nadat een aantal van haar rivalen hun bezorgdheid hadden geuit. De commissie voegt daaraan toe dat de aangekondigde veranderingen positieve ontwikkelingen zijn.


Het is de bedoeling dat de 5 populairste zoekmachines, waaronder Google, in aanmerking komen om getoond te worden in de keuzelijst op Android apparaten. Bij het kiezen van jouw favoriete zoekmachine kun je straks uit maximaal 7 zoekmachines kiezen. De zoekmachines worden in willekeurige volgorde getoond. 


Als zoekmachine ontwikkelaar is deze verandering goed nieuws. Het betekend namelijk dat iedereen de kans krijgt om rechtstreeks met Google te concurreren. Zonder hiervoor te hoeven betalen. Al met al hoopt Google op een eerlijker speelveld voor concurrenten in Europa en is het afwachten of er binnenkort een sterke concurrent van Google opduikt. 

Wil jij meer impact maken met jouw website?

Neem vandaag contact op en laat Marked jou en jouw bedrijf helpen bij het maken van een blijvende impact bij nieuwe en bestaande klanten. 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×