Het verschil tussen promoten en adverteren op Facebook

Het verschil tussen promoten en adverteren op Facebook
heatmap analyses met hotjar

In 2021 wordt het verschil tussen promoten en adverteren op Facebook steeds groter. Zo kun je jouw zakelijke facebookpagina “promoten” maar je kunt je producten ook laten promoten door “influencers” actief op Facebook. Om de juiste keus te maken voor jouw bedrijf leggen wij je in dit artikel het verschil tussen promoten en adverteren op Facebook uit. Zo behaal je sneller de gewenste resultaten en kun je voorbereid aan de slag. 

Wat wil je bereiken met jouw advertentie op Facebook?

Voordat je kunt bepalen of je jouw berichten beter kunt promoten of adverteren, is het slim om te bepalen wat je wilt bereiken met de advertentie op Facebook. Wanneer je op zoek bent naar meer bereik voor een specifieke post of wanneer je aan het testen bent met welke producten je een reclamecampagne wilt maken, dan kun je het beste kiezen voor een promotie. Is het doel gericht op conversies verzamelen dan kun je het beste kiezen voor adverteren op Facebook. Lees snel verder om meer over het verschil tussen promoten en adverteren op Facebook te leren. 

Promoten op Facebook via jouw zakelijke Facebook account

Het promoten van je Facebook profiel of specifieke posts is vrij simpel. Wanneer je naar je zakelijke Facebook pagina gaat, zie je naast het menu van jouw pagina een blauwe knop met “Promoten” zoals je in onderstaand voorbeeld kunt zien. 

pagina promoten op facebook

Wanneer je op de knop om je pagina te promoten hebt geklikt kom je uit op een pagina waarop je kunt aangeven wat het doel van de promotie is. Klik op het doel dat dichtbij het doel voor de promotie ligt en pas de promotie op de volgende pagina aan. Dit is optioneel maar wel aan te raden als je een goede indruk wilt achterlaten bij mensen die jouw bedrijf nog niet kennen. Zorg voor een duidelijke Call To Action in de omschrijving van je bericht en kies een foto waarop jouw logo en huiskleuren goed te zien zijn. Zo creëer je snel een emotionele band tussen een potentiële klant en jouw merk. De stappen zien er zo uit: 

Het promoten van een post op de tijdlijn van jouw Facebook pagina werkt hetzelfde. Klik op de knop “Promoten”, kies en doel en pas de promotie aan voordat je deze online zet. Het promoten van een bericht of pagina is dus geen hogere wiskunde, maar promoties hebben wel een aantal belangrijke voor- en nadelen. 

 

Voordelen van promoten: 
  • Een promotie is geschikt voor meer engagement vanaf huidige volgers 
  • Met een promotie kun je een afbeelding testen voor het adverteren 
  • Met een bericht of pagina promotie kun je het bereik op Facebook snel vergroten
Nadelen van promoten:
  • Je kunt een promotiebericht niet meer wijzigen nadat je deze hebt geplaatst
  • De opties om de promotie gericht te tonen zijn beperkt 
  • De promotiedoelen zijn beperkt 

Promoten via een influencer

Populaire producten kun je ook proberen te promoten via een influencer. Influencers zijn mensen met een groot bereik op social media. Door dit bereik zijn zij in staat om anderen te beïnvloeden als het gaat om het kopen van bepaalde producten. Je kunt hiervoor contact maken met iemand die veel volgers heeft op Facebook of Instagram. Als je de juiste influencer zo ver krijgt om jouw product te promoten dan is er een mogelijkheid dat je snel meer sales maakt. 

 

Deze manier van promoten heeft echter ook een keerzijde. De resultaten zijn slecht te controleren en in sommige gevallen vallen de resultaten enorm tegen. Als je een jonge doelgroep hebt dan kan een samenwerking met een influencer veel opleveren, maar wees je bewust van eventuele tegenvallende resultaten. 

Adverteren op Facebook met een advertentiecampagne

Het maken van een goede advertentiecampagne vergt meer kennis en voorbereiding dan het promoten van een bericht of pagina op Facebook. Wanneer je een advertentiecampagne voor Facebook wilt maken moet allereerst een duidelijk doel voor ogen hebben. Op basis van dit doel kun je bepalen welke doelgroep het beste bij het doel aansluit. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de advertentie aan websitebezoekers te tonen of kun je een specifiek product tonen aan mensen die al interesse hebben in wat jij aanbied. 

 

Hoe je een goede Facebook campagne opzet in 2021 en waar je op moet letten lees je in ons artikel “Adverteren op Facebook in 2021: 7 onmisbare tips.” Ben je benieuwd naar hoe je de kosten van jouw advertenties op Facebook zo goed mogelijk kunt drukken zonder in te leveren op resultaten? Klik dan door naar ons artikel “Hoe je verloren advertentiekosten op Facebook kunt tegengaan.

Meer weten over adverteren of promoten op Facebook?

Heb je nog vragen over het verschil in promoten en adverteren op Facebook of heb je hulp nodig met het maken van een goede advertentie voor jouw bedrijf? Neem vandaag contact op en daag ons uit om het beste uit jouw advertenties te halen! 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×