Negatief persona: wat is dat precies?

negatief persona

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is. 

Wat is een negatief persona?

Door een negatief persona te maken creëer je een fictief personage die vergelijkbaar is met de klanten die jij als bedrijf niet wilt aantrekken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan deze typen klanten:

 

 

  • De klant die na het afnemen van een standaard pakket toch mikt op gratis maatwerk. 
  • Iemand die te weinig basiskennis heeft van zijn/haar branche waardoor communicatie erg stroef loopt. 
  • Freeloaders. Dit zijn vaak mensen die veel bekritiseren maar nooit iets kopen. 
  • Klanten met onrealistische verwachtingen zoals bijvoorbeeld 24/7 bereikbaarheid.

Waarom moet ik een negatief persona maken?

Door je niet alleen te richten op wat je wel wilt maar ook te bepalen wat je niet wilt wordt het werk op de lange termijn veel efficiënter en leuker. Door negatieve persona’s te herkennen kun je namelijk meer tijd besteden aan positieve persona’s waar je hoogstwaarschijnlijk meer rendement uit zult halen. Het maken van negatieve persona’s zorgt er tevens voor dat de klanten die je wel wilt aantrekken gemakkelijker te selecteren zijn. 

negatief persona 1

Vragen die je kunt stellen

Net als bij het klantprofiel van een positief persona wil je bij een negatief persona op een rij zetten wat de kenmerken zijn van deze klant. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: 

 

  • Hoe gedraagt een negatief persona zich bij het eerste contact? Is iemand bijvoorbeeld veel aan het klagen of vist jouw negatieve persona naar gratis advies?
  • Wat zijn de eigenschappen van een negatief persona? Is jouw negatieve persona bijvoorbeeld onduidelijk of neemt jouw negatieve persona geen verantwoordelijkheid? Voor elk bedrijf zijn er mensen met specifieke negatieve eigenschappen die je liever ontwijkt omdat het gewoon niet fijn werkt. 
  • Waaraan herken je een negatief persona? Valt het bij jou bijvoorbeeld op dat negatieve persona’s in één bepaalde leeftijdscategorie zitten of zijn er specifieke vragen die jouw negatieve persona stelt waaraan deze te herkennen is? 

Hoe gebruik ik dit in mijn marketingstrategie?

Voor ondernemers die diensten of programma’s aanbieden is het slim om een kennismakingsgesprek te houden. Zo weet je van tevoren met wat voor soort klant je te maken hebt en hoe je met deze klant om gaat in de toekomst. Kom je erachter dat je met een negatief persona te maken hebt dan kun je proberen om hiervan te leren. 

 

Schrijf tijdens het contact op wat je niet bevalt aan de samenwerking, communicatie en andere zaken die voor jou belangrijk zijn. Je gebruikt negatieve karakters het best in jouw marketingstrategie wanneer je ervan leert en de kennis die je hebt opgedaan gebruikt in de toekomstige communicatie met negatieve persona’s.  

Hulp nodig met het maken van een sterke marketingstrategie?

Neem vandaag contact op en laat Marked jou en jouw bedrijf helpen met het maken van een goede marketingstrategie met behulp van positieve én negatieve persona’s. 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
Keyword planner

Keywordplanner Google: dit kan je ermee

Om advertenties goed in te kunnen zetten heb je relevante data nodig. Je moet weten op welke zoektermen jouw doelgroep zoekt en hoe je deze termen vervolgens gebruikt om een sterke advertentie te bouwen. Het is bij het maken van een advertentie ook handig wanneer je de kans krijgt om de concurrentie onder de loep te nemen. Met Google Keywordplanner kan het allemaal!

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×