Wat is een lead magnet?

heatmap analyses met hotjar

Een lead magnet is precies wat je ervan verwacht. Een magneet die leads aantrekt. Je kunt lead magnets zien als beloningen waarmee potentiële klanten een extra duwtje in de rug krijgen. De bedoeling van een lead magnet is dat zij de websitebezoeker overhalen om persoonlijke gegevens achter te laten. Welke lead magnet is winstgevend voor jouw bedrijf, wat is een lead magnet en hoe gebruik je ze? Je leest er alles over in dit blog. 

Wat is een lead magnet en hoe gebruik je het?

Met een lead magnet bied je iets waardevols in ruil voor contactgegevens van een potentiële klant aan. Om lead magnets op de juiste manier te gebruiken moet je bepalen wat van hoge waarde is voor jouw potentiële klanten. Dit kan bijvoorbeeld de belofte van een waardevolle nieuwsbrief zijn maar downloads van een whitepaper of e-book kunnen ook een waardvolle lead magnet zijn. Bekijk deze ideeën eens en denk er over na welke lead-magnet jouw diensten of product complimenteert. 

 

  • Een rapport met de laatste bevindingen op de markt waarin je werkzaam bent
  • Een video met uitleg over het product of de dienst die je aanbied
  • Biedt een template aan voor social media posts of een Word/Excel bestand
  • Toon een relevante infographic na het vergaren van contactgegevens 
Verplaats je in de potentiële klant en denk na over wat jouw klanten over de streep trekt als het gaat om het achterlaten van gegevens. Ben jij eigenaar van retail webshop dan werkt een productvideo of infographic het beste. Zo kun je mensen een voorproefje geven van het product dat je verkoopt voordat de klant het product ontvangt. Als je diensten aanbied dan kun je je het beste richten op downloads van (samenvattingen van) E-books of een voorbeeld van hoe jouw werk er in de praktijk uitziet. Dit kan in de vorm van een exclusieve link naar een webpagina die je alleen kunt zien na inschrijving of een voorbeeld van een nieuwsbrief. 
lead magnets voor online marketing

Waarom zijn lead magnets goed voor mijn onderneming?

Als jouw website is ingericht om leads te genereren, dan heb je een lead magnet nodig. Mensen zijn geneigd om sneller te doen wat jij vraagt wanneer er een beloning tegenover staat. Als het invullen van een e-mail adres leidt tot toegang tot een exclusief bestand met hoge waarde dan is de kans groot dat de potentiële klant contactgegevens achterlaat. Dit is niet de enige reden waarom lead magnets goed zijn voor jouw onderneming. 

 

Volgens het principe van Cialdini treed er wederkerigheid op wanneer je geeft. Als ik jou bijvoorbeeld uitnodig om een keer bij mij te komen eten, dan ben je sneller geneigd om mij hetzelfde te vragen. Volgens dit principe ontvang je meer wanneer je meer geeft. Gebruik een waardevolle lead magnet en je zult merken dat veel mensen plots wel overgaan tot het invullen van formulieren op jouw website.

Houd rekening met de aankoopfase waarin de potentiële klant zich bevind


Wanneer mensen overgaan tot het invullen van contactgegevens dan is het mogelijk dat de potentiële klant nog in de oriëntatiefase zit. Dit betekend dus niet dat de potentiële klant direct op zoek is naar het voltooien van een aankoop. Desondanks leidt een lead magnet tot een sterkere band met potentiële klanten. Je zorgt er namelijk voor dat de klant stap voor stap steeds enthousiaster kan worden over jouw dienst of product. Hoe sterker de indruk die jij achterlaat, hoe groter de kans dat een potentiële klant een betalende klant wordt. 

happy customer door leadmagnet

Zo maak je een goede lead magnet

Om ervoor te zorgen dat een lead magnet werkt kun je een mooie landingspagina maken met een formulier aan het eind waarin de beloning wordt omschreven. Om een goede lead magnet te maken hebben wij 7 punten op een rij gezet. Deze punten mogen niet ontbreken bij het creëren van een lead-magnet. 

 

  1. Zorg ervoor dat de lead magnet een probleem oplost
  2. Zorg ervoor dat de lead magnet eenvoudig werkt met onmiddellijk resultaat  
  3. Maak een specifieke lead magnet voor een specifiek onderwerp
  4. Zorg voor een lead magnet die niet afschrikt (voorbeeld: niet meer dan 30 pagina’s voor een gratis e-book)
  5. Zorg ervoor dat de lead magnet van hoge waarde is zodat de klant sneller geneigd is om naar jou terug te komen
  6.  Lead magnets werken het best bij direct resultaat. Zorg er dus voor dat de klant de beloning onmiddellijk ontvangt
  7. Verwerk jouw USP’s en expertise in de lead-magnet zodat de potentiële klant sneller geneigd is om de klantreis af te maken

Tools voor leadgeneratie

Om je te helpen bij het genereren van leads laten wij je tot slot twee positief bevonden softwareprogramma’s zien die je helpen met het genereren van leads. 

 

OptinMonster

Met OptinMonster maak je gemakkelijk mooie pop-ups om je lead-magnet onder de aandacht te brengen. OptinMonster maakt geen gebruik van vervelende pop-ups die direct in je beeld springen en het hele beeld beslaan voordat je de website hebt gezien. In plaats hiervan gaat het om een leadgeneratie machine waar je geautomatiseerde regels aan kunt hangen. Klik hier om de website van OptinMonster te bezoeken. 

 

Typeform

Met Typeform maak je snel en eenvoudig interactieve vragenlijsten. Zo kun je typeform gebruiken als tariefcalculator. Benieuwd hoe dit eruit ziet? Ga naar de website van Typeform om meer over hun software te lezen. 

leads genereren door middel van online marketing

Hulp nodig met het opzetten van een lead magnet?

Wil je het beste uit jouw lead magnets halen maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Daag ons uit en neem vandaag nog contact op! Jouw digitale groei is onze sterkte. 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
Keyword planner

Keywordplanner Google: dit kan je ermee

Om advertenties goed in te kunnen zetten heb je relevante data nodig. Je moet weten op welke zoektermen jouw doelgroep zoekt en hoe je deze termen vervolgens gebruikt om een sterke advertentie te bouwen. Het is bij het maken van een advertentie ook handig wanneer je de kans krijgt om de concurrentie onder de loep te nemen. Met Google Keywordplanner kan het allemaal!

lees verder →
Hoger scoren in Google

Hoger scoren in Google: ranking factoren in 2021

First Page Sage heeft de afgelopen 12 jaar tijd gestoken in onderzoek naar de ranking factoren van Google. Dankzij dit rapport is inzichtelijk geworden wat nu écht belangrijk is als het gaat om webdesign. Wil je hoger scoren in Google? In dit artikel vertellen wij je over de belangrijkste ranking factoren in 2021.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×