SEO - De perfecte handleiding om hoger te scoren in Google

Wat is SEO?

SEO is een veelbesproken onderwerp in de marketingwereld. Wil je op duurzame wijze je online positie verbeteren, dan is SEO de way to go. Maar waar staat SEO nu eigenlijk voor? Letterlijk gezien is het de afkorting van Search Engine Optimization; in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Maar wat kun je ermee en hoe werkt het? Dat vertellen we je in de rest van dit stuk!

Wat houdt SEO in?

Als je in Google (of Bing, Ilse, DuckDuckGo, etc) een zoekopdracht invoert, dan krijg je pagina’s vol met zoekresultaten. De meeste van deze websites op de SERP (Search Engine Result Page) zijn organische zoekresultaten. Dit betekent dat deze sites het voor elkaar hebben gekregen om zonder te betalen (in de vorm van advertenties) hoger in Google te komen. Het spreekt voor zich dat de meeste mensen Google gebruiken, dus de meeste SEO-werkzaamheden zijn hierop gericht.

Waarom is zoekmachineoptimalisatie zo belangrijk?

Ga maar eens na waarvoor jij Google gebruikt. Je wilt informatie, een product kopen, een tutorial bekijken of hulp inschakelen. Wil jij naar voren komen als interessante aanbieder, dan zal je sowieso op pagina 1 moeten verschijnen. Sites die bovenaan in de zoekmachines verschijnen verzamelen meer aanvragen, aankopen en verzoeken (leads).

 

Hoe kun je SEO toepassen

Er zijn diverse manieren om de uitgebreide wereld van zoekmachineoptimalisatie in stukken te delen, maar jij wilt natuurlijk weten hoe jij je positie door SEO kunt verbeteren. Daarom gaan we voor de definitie die voor ons het meest voor de hand liggend is. Let op: ook andere indelingen zijn heel goed mogelijk en zullen ongetwijfeld tot dezelfde resultaten leiden.

De basiscomponenten van een sterke SEO-strategie

  1. On-page SEO 
  2. Off-page SEO 
  3. Technische SEO

On-page SEO

On-page SEO noemen we ook wel On-site SEO. Hoe je het ook noemt, je richt je hierbij op de indeling van jouw website. Hoe zien en ervaren je bezoekers jouw website? Werkt het goed en is de indeling logisch? Kunnen ze zich goed navigeren en geef jij antwoord op de juiste vragen? Dit klinkt allemaal misschien erg vaag, maar gelukkig kunnen we de on-page SEO ook weer onderverdelen in allemaal hapklare stukjes. 

 

Dit zijn de essentiële elementen van on-page SEO optimalisatie:

 

  • Interne linkbuilding
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Header tags
  • Meta-description tags
  • Title tags Alt tags
  • Contentmarketing

Off-page SEO

Off-page SEO noemen we ook wel off-site SEO, maar dat had je misschien al geraden. Waar on-page zich focust op het functioneren van jouw eigen site of shop, focust off-page zich voornamelijk op het verder kijken dan dit. Dit zijn de onmisbare factoren van off-page SEO optimalisatie:

 

  • Linkbuilding
  • Snelheid van jouw website
  • Mobile-friendly
  • Social media optimalisatie
  • Interactie met jouw gebruikers
  • Video’s
  • Bloggen

Technische SEO

Technische SEO is de daadwerkelijke werking van jouw site. Zijn de zoekmachines in staat om jouw website te indexeren? Als je site niet aan de vereisten voldoet, dan kun je nog zulke goede content hebben, maar dan ga je niet stijgen. Waar moet je site aan voldoen? 

 

  • Snelle laadtijd
  • Goed laten op mobiele apparaten
  • Een overzichtelijke, logische sitestructuur

Google Update: Core Web Vitals

Nu we het hebben gehad over de elementen die van belang zijn voor jouw positie in de zoekmachines, is deze belangrijke Google Update ontzettend belangrijk. In mei 2021 is de page experience een rankingfactor. Dit betekent dat als jouw bezoekers tevreden zijn met jouw snelle, goed werkende website, dat Google dat ook is. Maar zijn er klachten? Werk de site niet goed op mobiele devices? Tja, dan vis je achter het net!

 

Drie metrics page experience

Momenteel gebruikt Google drie metrics om de pagina ervaring te meten, namelijk:

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

Dit gaat simpelweg over de laadtijd, stabiliteit en interactiviteit van jouw website. We kunnen je hier nog heel veel meer over vertellen, maar het is in ieder geval goed om het volgende te weten: gebruik deze tool van Google om de status van je site te meten.

Wat Kost SEO?

SEO is geen eenmalige handeling, maar een continue proces. Er zullen voortdurend werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, wil je scoren in de zoekmachines. Je hebt daarbij geen recht op bepaalde posities, want je bent en blijft afhankelijk van het algoritme van Google én van de acties van jouw concurrenten. 

 

De kosten lopen behoorlijk uiteen en zijn natuurlijk ook afhankelijk van de aard van de werkzaamheden. Moz.com heeft eens een onderzoek uitgevoerd, waaruit bleek dat er gemiddeld genomen drie verdienmodellen zijn: 

 

  1. Een maandelijkse investering van 250 tot 5000 dollar
  2. Uurtarief seo-expert van 50 tot 200 dollar
  3. Projectprijs van 500 tot 10.000 dollar

Gratis zoekmachineoptimalisatie?

Bovenaan de interface kan je ook doorklikken naar Rapporten. Hier kan je gebruikmaken van vooraf gedefinieerde rapporten om een overzichtelijk inzicht te krijgen in de prestaties van je campagnes. Je kan hier ook perfect een custom (eigen) dashboard of rapport gaan opmaken en op gaan slaan als sjabloon.

Hoe Werkt SEO In WordPress?

Veel ondernemers hebben een website in WordPress. Ze zijn vaak ooit begonnen als blogger en hebben hun website steeds meer uitgebreid. Het goede nieuws is dat WordPress erg geschikt is om jouw zichtbaarheid te vergroten, zeker in combinatie met een plugin, zoals Yoast SEO. Waar je allemaal op moet letten, als jij jouw website hoger in Google wilt krijgen:

 

  • Permalinks instellingen (standaard is dit https://www.jouwwebsite.nl/?p=21, maar je kunt je voorstellen dat https://www.jouwwebsite.nl/dierenwinkel-amsterdam veel duidelijk is voor bezoekers én de zoekmachine)
  • Zorg dat je een beveiligde verbinding biedt door een SSL-certificaat af te nemen bij je hoster. Https is een rankingfactor van Google, dus geen overbodige luxe; Vul alle title tags, headers, alt tags en meta-descriptions in, zodat Google weet waar jouw pagina’s over gaan
  • Voer zoekwoordenonderzoek uit en richt je op één zoekterm per pagina, product of bericht (lees hieronder meer over zoekwoordenonderzoek)
  • Optimaliseer je afbeeldingen in WordPress door ze een toepasselijke bestandsnaam, titel en alt-attribuut mee te geven. Zorg er te allen tijde voor dat de gegevens echt omschrijven wat er op de afbeelding te zien is, dus een zwaan noem je geen koe, want dat heeft Google absoluut door
  • Zorg dat je website toegankelijk is voor de zoekmachine, want als de instellingen niet juist staan, dan is de site niet indexeerbaar.

Dit zijn slechts enkele basistips, maar wel essentieel voor als je zelf aan de slag wilt gaan.

Wat Is Zoekwoordenonderzoek

De gehele wereld van zoekmachineoptimalisatie is gebaseerd op zoekwoorden. Jouw doelgroep gebruikt ze in om hun zoekvragen te beantwoorden en jij biedt de antwoorden op hun vragen. Met een zoekwoordenonderzoek achterhaal je welke zoektermen mensen gebruiken, wanneer ze op zoek zijn naar diensten en producten, zoals die van jou. Relevante woorden en termen, die voldoende gebruikt worden, pik je eruit en dan ga je de concurrentie aan. Eventueel kun je deze zoekwoorden later ook gebruiken voor een Google Ads-campagne, waarover wij ook een uitgebreid artikel hebben geschreven.

 

Keyword research tools

Zoekwoordenonderzoek zou niet te doen zijn zonder handige programma’s, dus daarom zijn er diverse tools voor zoekwoordonderzoek ontwikkeld. Een deel van deze software is gratis, maar tegen betaling kun je vaak veel meer informatie over je positie en kansen ontfutselen.

 

De gratis keyword research tools die wij aanbevelen zijn:

  • Ubersuggest
  • Keywordtool.io
  • Answer the Public
  • Google trends
  • KWfinder

Betaalde tools, die je ook veel kunnen vertellen over de positie van jouw concurrenten:

  • SEMrush
  • SEranking
  • Ahrefs
  • MOZ
  • ProRankTracker

Wat zijn SEO-Teksten?

SEO-teksten zijn de basis voor jouw zoekmachineoptimalisatie. Aan de hand van zoekwoordenonderzoek ga je teksten schrijven, die geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Doordat je teksten schrijft op basis van zoektermen, waarop jij wilt ranken, klim je steeds hoger in Google.

Hoe ga jij SEO-teksten schrijven?

SEO-copywriting is een vak apart, maar we kunnen je uiteraard tips geven om van start te gaan. Om te beginnen moet je weten wat voor doel je tekst heeft (wat wil je ermee bereiken?), wie je doelgroep is (voor wie schrijf je?) en wat het onderwerp is (welke zoekwoorden?). Waar moet je tijdens het schrijven op letten?

 

  • Schrijf in actieve taal, geen lijdende zinnen
  • Gebruik voldoende witruimte
  • Pas tussenkopjes toe
  • Schrijf korte, overzichtelijke alinea’s
  • Maak gebruik van opsommingen, tabellen en quotes
  • Voeg voldoende video’s, afbeeldingen of foto’s in
  • Gebruik signaalwoorden om alinea’s te koppelen
  • Pas de zoekwoorden toe in de tekst, titel en headers.

Search intent maakt het verschil

Search intent is een onderwerp wat in 2021 echt tot bloei komt. Door het doel van jouw bezoeker te achterhalen, kun je hier op inspelen. Je maakt het de bezoeker eenvoudiger en de zoekmachine gaat er ook van glimlachen. Maar wat is search intent en hoe doe jij er je voordeel mee?

Wat is search intent?

Kortgezegd is het dus de achterliggende gedachte van de zoekopdracht van jouw doelgroep. Je kunt je voorstellen dat als iemand op zoek is naar een winkel om herenshampoo te kopen, dat diegene niet zit te wachten op een uitgebreide analyse over waarom je haar niet wassen met shampoo beter is voor alles en iedereen. Google geeft de websites die gehoor geven aan de user intent meer punten, dus voordeel voor jou! 

Verschillende soorten search intent

We onderscheiden grofweg vier soorten search intent. Je zou er zeker meer kunnen verzinnen en de bestaande vormen uitdiepen, maar dit zijn de soorten waar je op dit moment rekening mee moet houden:

  1. Informatieve zoekintentie
  2. Lokale zoekintentie (navigatie)
  3. Commerciële zoekintentie
  4. Transactionele zoekintentie
Het achterhalen van de zoekintentie doe je door een uitvoerig zoekwoordonderzoek in combinatie met signaalwoorden en een frisse kijk. Als iemand zoekt op ‘hardloopschoenen voor dames kopen’, dan weet je vrij zeker dat het om de aankoopintentie gaat, gezien het woord kopen.

 

Deze search intent spreekt wel tot de verbeelding en is ook verreweg het meest gebruikt. Het gaat hier namelijk om het zoeken van informatie. Vragen als wie, wat, waar, wanneer, waarom, welke en hoe zijn voor de hand liggend. Bezoekers zijn hier nog lang niet toe aan het doen van een aankoop en zelfs het inschrijven van een nieuwsbrief is vaak nog een brug te ver. Kennisbanken, blogs en tutorials zijn hier de kanshebbers.

Lokaal gezien zoeken mensen vaak op routebeschrijvingen, openingstijden of een lokale ondernemer. Denk aan ‘groentenhandel Amsterdam Zuidoost’ of ‘computerreparatie Leeuwarden’. Bedrijven die inzetten op lokale SEO komen veelal naar voren in de local pack, dat zijn die top 3 bedrijven die in het blok bovenaan in de SERP naar voren komen. Hier scoren kleine lokale ondernemers, winkelketens met lokale vestigingen of landingspagina’s vooral naar voren.

De commercial search intent is nog niet helemaal aan het einde van het koopfunnel, maar het schiet wel op. Bezoekers zijn van plan om iets te gaan kopen, maar zijn nog op verkenningstocht. Ze krijgen bovenaan de zoekresultaten niet alleen lokale bedrijven en/of websites, maar ook Google Shopping-ads. Het draait hier allemaal om vergelijken, uitpluizen en trends volgen, maar niet meer generiek; meer op productniveau.

Dit is de laatste fase van het koopfunnel, want hier willen bezoekers kopen. Ze gebruiken actieve woorden, zoals kopen, huren, bestellen, aanschaffen, boeken, etc. Omdat de zoekwoorden specifieker worden en meer details bevatten (denk aan hoeveelheden, data, locaties of afmetingen), kun je als aanbieder hier ook op inspringen. Winkels, productpagina’s en webshops zijn hier aan de order van de dag.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Deze tekst gaat volledig over zoekmachineoptimalisatie, maar wat is nu het verschil me SEA? SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, ook wel zoekmachineadverteren. We adverteren meestal in Google, dus daarom spreken we eigenlijk automatisch over Google Ads. Het grote verschil zit ‘m dus in de manier van klimmen in de zoekmachines, want waar SEO in principe kosteloos is, is SEA een vorm van adverteren. Niet organisch dus!

Is Seo Relevant in 2021?

Absoluut! SEO is nog steeds enorm relevant, maar het landschap verandert wel. De psychologie achter zoektermen, de intentie van de gebruiker en het bieden van antwoorden wordt steeds belangrijker. Je moet bijblijven, een strategie uitdenken en doelen uitzetten. Met zomaar wat doen kom je er niet langer, dus speel het spel en win aan speelruimte. Kun je wel wat hulp gebruiken of wil je direct een gratis SEO-audit laten uitvoeren? Het team van Marked staat voor jou klaar, dus neem direct contact met ons op.

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×