May 16, 2023

Hoe houd je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date?

Demand Generation

De marketingwereld zoals we die nu kennen, kan er binnen een jaar compleet anders uitzien. Het is een voortdurend veranderend landschap waarin het steeds moeilijker wordt om bij te blijven. Veel bedrijven sluiten hun ogen voor betere strategieën, zoals demand generation, omdat er nog te veel verwarring rond bestaat.

Waar gaat deze blog over?

In deze blog hebben we het over hoe het blijven hangen in verouderde frameworks een negatieve impact heeft op jouw bedrijf. We schrijven onder andere over:

  • De verwarring die momenteel heerst bij heel wat marketeers, net omdat het landschap zo snel verandert. 
  • De 4 stappen die je moet overwegen wanneer je jouw management wil overtuigen van een demand generation aanpak.
  • Het moeilijkste deel van de hele rit: de mindset shift. 

Verwarring en verandering

Als marketeer wil je steeds op de hoogte zijn van de nieuwste trends, hoe de markt de dag van vandaag werkt, welke veranderingen plaatsvinden terwijl je jouw skills wil aanscherpen om competitief te kunnen zijn in het huidige landschap. Al die informatie zorgt voor een grote portie verwarring onder marketeers. Welke informatie is waardevol en welke laat ik best links liggen? 

Daarnaast is ook de mindset van consumenten veranderd. Die mindset zou voor elke marketeer de Noordster moeten zijn. Maar zelfs daar wordt het steeds moeilijker om op de hoogte te blijven van welke zaken je bedrijf echt helpen en welke zaken volledig achterhaald en irrelevant zijn.

Overtuig jouw management in 4 stappen

Niet alleen wijzelf, maar hopelijk jij ook, zijn volledig overtuigd van een demand generation aanpak. Het is één ding om jezelf ervan te overtuigen dat dit de juiste weg is voor jouw bedrijf. Maar het is heel wat anders om jouw verhaal te verkopen aan je management. 

Volgens Myey Moens, head of marketing bij Paperbox.ai, zijn er een paar manieren om dit aan boord te leggen.

Begin bij de definitie van demand generation en wat het voor jullie betekent

Begin bij het begin. En in dit geval is dat begrijpen wat demand generation is, wat het inhoudt en hoe ermee te beginnen. Daag je management uit over de manier waarop jullie het nu doen, en hoe het er dankzij demand generation uit zou kunnen zien. Dat is geen gemakkelijke taak, omdat je waarschijnlijk een aantal pijnpunten moet aanpakken. 

Onderbouw je pitch met concrete voorbeelden, specifieke programma's en volgende stappen om met deze aanpak aan de slag te gaan. Een mentaliteitsverandering is in dit geval de key.  

Ontmasker de huidige pijnpunten in je werkwijze

Wat zijn de huidige problemen in de strategie? Identificeer ze en toon aan hoe ze zorgen voor ondermaatse resultaten. Tover hier natuurlijk niet zomaar iets op papier. Doe je onderzoek grondig en leg concrete cijfers op tafel. Probeer op dat moment ook aan te tonen hoe een nieuwe benadering deze cijfers juist volledig zou kunnen ombuigen.

Wat zijn de volgende stappen?

Goed, je hebt ze misschien al overtuigd van een klein deel van je nieuwe aanpak. Maar zonder grondig plan, sta je nog geen stap verder. Geef aan wat de volgende stappen zijn bij het invoeren van een demand generation aanpak. Daarnaast is het ook belangrijk om aan te geven welke steun of middelen jij van hogerhand nodig hebt om het te testen.

Leer je management om te leren en te groeien

Educatie verplichten is een uitdaging. Toch moet je ervoor zorgen dat je management goed op de hoogte is van alle nieuwe ontwikkelingen binnen de nieuwe strategie. Ondersteun hen daarom met een spoedcursus in demand generation.

De sleutel tot verandering

Je bent in je opzet geslaagd. Het management van jouw bedrijf is overtuigd van de demand generation aanpak. Let’s go! Maar daar stopt het natuurlijk niet. Het moeilijkste deel van de hele shift is de mindset shift. 

De omschakeling van je vertrouwde strategie naar iets compleet nieuw heeft tijd nodig. Om die verandering door te voeren moet de hele organisatie zich openstellen voor de omschakeling.

Meer weten over dit onderwerp? We bespreken er alles over in aflevering 13 van The B2B Revenue Drivers, samen met Myey Moens, head of marketing bij Paperbox.ai. 

Luister via Spotify of Apple Podcast

Eerste hulp bij jouw demand generation strategie nodig? Neem contact met ons op. We helpen je met veel plezier op de juiste weg! 

Discover more

May 16, 2023

Vergroot je revenue met sales & marketing alignment

Ontdek waarom sales & marketing alignment essentieel is voor het vergroten van je revenue.

Read more ->
March 31, 2023

De meest voorkomende B2B marketing challenges

Ontdek in deze blog de meest voorkomende B2B marketing challenges en best practises om deze te overwinnen.

Read more ->
December 29, 2022

7 Marketing trends die jouw B2B, SaaS of Service pipeline vullen in 2023

Vul je B2B, SaaS of Service pipeline met kwalitatieve leads die echt koopklaar zijn. Overtuig je doelgroep in 2023 met deze 7 B2B marketing trends.

Read more ->