B2B online marketing: zo bouw je een winstgevende marketingstrategie

We duiken er maar meteen in want wij hoeven je niet meer te vertellen dat online marketing belangrijk is in 2021. Benieuwd naar hoe je een goede marketingstrategie maakt? Je leest het in B2B online marketing: zo bouw je een winstgevende marketingstrategie.

B2B online marketing: Data

Het schrijven van een goede marketingstrategie begint bij het verzamelen van data. Ga na welke informatie je al tot je beschikking hebt. Zo kun je bijvoorbeeld veel data uit Analytics (GA4 en UA) halen.

 

Je kunt je ook verdiepen in vergelijkbare campagnes. Hoe hebben deze campagnes gepresteerd en hoe vaak wordt er online besteld. Bekijk tot slot hoe vaak contactformulieren worden ingevuld en maak de resultaten inzichtelijk. Data vormt de basis van jouw marketingstrategie. In eerste instantie om keuzes te kunnen maken maar op een later moment is data nodig om rendementen inzichtelijk te kunnen maken. 

B2B online marketing

Doel en budget bepalen

Voor je begint met het daadwerkelijk plannen van je reclamecampagne is het eerst belangrijk om een duidelijk doel en budget te bepalen. Het budget is belangrijk om te bepalen op welk platform je gaat adverteren en een duidelijk doel geeft een richtlijn voor de rest van het plan. 

Ga bij jezelf na wat het doel van de campagne is. 

 

Wil je bijvoorbeeld meer leads genereren of is het doel om online verkopen te verzamelen? Voor sommige ondernemers is het juist belangrijk om naamsbekendheid te vergroten. Stel een duidelijk doel om vervolgens aan de slag te gaan met specifieke doelstellingen. 

 

B2B online marketing: Doelstelling en doelgroep

Als het budget en het doel duidelijk is dan kun je starten met het opschrijven van doelstellingen. Hier moet je rekening mee houden bij het bepalen van een rendabele doelstelling: 

 

  1. Hoe groot mag het verschil in kosten en opbrengsten zijn? 
  2. Wat is het aan marketingbudget waard om bijvoorbeeld leads of verkopen te generen?
  3. Wat mogen de kosten per click in Google zijn voor er een verkoop of lead wordt gegenereerd?

Als je deze vragen kunt beantwoorden dan heb je de CPA bepaald: de Cost Per Action. Zo ben je ook in de toekomst voorbereid op campagnekosten. Het bepalen van de juiste doelgroep is net zo belangrijk. Maak een customer profile en schrijf op hoe jouw ideale klant eruit ziet. Zo kun je gericht gaan targeten met behulp van marketingtools op diverse platformen. 

Kies het juiste kanaal om op te adverteren en manage verwachtingen

Zakelijke klanten vind je voornamelijk op platformen als Twitter en LinkedIn. Op deze platformen ligt de aandacht meer op waardevolle informatie en kun je veel ondernemers vinden. Overweeg daarom om ook een LinkedIn advertentie in jouw marketingstrategie te verwerken. 

 

Tot slot is het belangrijk om verwachtingen te managen en reëel te houden. Het opzetten van een goede campagne is niet ingewikkeld maar naarmate de tijd verstrijkt is het belangrijk om te blijven verbeteren naar aanleiding van de resultaten. Verwacht dus geen overweldigende cijfers naar aanleiding van de marketingcampagne maar richt je op stabiele groei en verbetering.  

Heb je hulp nodig bij maken van een B2B online marketing strategie?

Neem vandaag contact op en laat Marked jou en jouw bedrijf helpen met de marketing van jouw bedrijf of merk. 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×