Zo maak je een effectieve B2B PR strategie

B2B PR strategie

B2B PR verschilt in wezen niet veel van B2C PR maar toch zijn er een aantal grote verschillen. In dit artikel vertellen wij je meer over de verschillen tussen B2B PR en B2C PR zodat jij een effectieve PR strategie kan ontwikkelen voor jouw onderneming. 

B2B PR legt de focus op personen met invloed

Anders dan bij Business to Consumer public relations ligt de focus op het benaderen van personen met invloed binnen de organisatie die je wilt bereiken. In feite wil je hetzelfde als bij B2C PR: producten en diensten aan de juiste mensen aanbieden.

 

Je richt de peilen op andere mensen zoals managers en bedrijfseigenaren. Om ervoor te zorgen dat de persoon die je wilt bereiken geïnteresseerd raakt in jouw diensten of producten dien je een strategie te bedenken. 

Waar moet ik aan denken bij het maken van een B2B PR strategie

De motivatie van B2B public relations moet strategisch zijn. Jouw doelen zijn van strategische aard en moeten ervoor zorgen dat de ROI verhoogt. De B2B relaties die je opbouwt zijn vaak voor een lange termijn omdat je met hogere bedragen te maken hebt. Door een goede eerste indruk te maken ben je een tought relationship aan het versterken. Dit is de start van een waardevolle zakelijke relatie met een ander bedrijf. 

 

 

Om een goede strategie te kunnen maken moet je de verkoopcyclus van jouw dienst of product inzichtelijk zijn. In veel gevallen is deze cyclus langer en ingewikkelder dan bij B2C PR. Het is belangrijk om vertrouwen te winnen en je te realiseren dat het verkoopproces langer duurt. Zorg ervoor dat je de juiste personen aanspreekt om producten en diensten sneller te kunnen aanbieden. 

Zorg voor een duidelijke visie en duidelijke doelen

De B2B PR visie moet overeenkomen met de visie van de onderneming. Zorg daarom voor KPI’s die je kunt monitoren. Zo weet je wanneer de doelen zijn behaald en kun je de PR strategie aanpassen waar nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan omzetdoel en klanttevredenheid in de vorm van reviews. 

 

Tot slot is het belangrijk dat de doelen die je stelt meetbaar en haalbaar zijn. Het is altijd beter om kleine doelen te stellen die je makkelijk kan behalen. Kleine stapjes leiden uiteindelijk tot groot succes in de meeste B2B PR strategieën. 

Neem contact met ons op

Neem vandaag contact op als jij hulp nodig hebt met het bouwen van een winstgevende B2B PR strategie. Bij Marked staan onze professionals graag voor jou en jouw bedrijf klaar. 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

Facebook Horizon Workrooms

Facebook Horizon Workrooms maakt vergaderen leuk

Voor veel mensen is thuiswerken normaal geworden. Facebook heeft om deze reden de komst van Facebook Horizon Workrooms bekend gemaakt. Het nieuws kwam vorige week uit en wij leggen je graag uit wat Facebook Horizon Workrooms precies is en wat je ermee kan.

lees verder →
affiliate marketing

Affiliate marketing voor jonge ondernemers

Voor beginnende ondernemers is affiliate marketing een goede manier om een business te starten. In de meeste gevallen hoef je namelijk geen startkapitaal te hebben om te kunnen beginnen met affiliate marketing. In dit artikel lees je meer over wat affiliate marketing is en hoe jij kan starten.

lees verder →
seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×