March 31, 2023

De meest voorkomende B2B marketing challenges

Demand Generation

B2B-marketing kan complex zijn. Van beperkte budgetten en het aantonen van ROI tot trendwatching en het opvallen in een verzadigde markt. Kortom, er zijn heel wat uitdagingen waar je, als marketeer, rekening mee moet houden wanneer je een B2B-marketing plan opstelt of optimaliseert. Ontdek in deze blog de meest voorkomende B2B marketing challenges en best practises om deze te overwinnen. 

Beperkte marketingbudgetten

Soms moet je als marketeer aan de slag met beperkte budgetten. En dat is een hele uitdaging. Toch zijn er heel wat manieren om het meeste uit je beperkt budget te halen én ondertussen een effectieve marketingstrategie uit te bouwen. 

Duik in je CRM-systeem

Door terug te blikken op de afgelopen 3 tot 6 maanden in je CRM-systeem, kan je belangrijke informatie verzamelen. Werp je blik op de klanten die je binnengehaald hebt en vanwaar ze jouw bedrijf kennen. Kijk daarnaast naar de platformen waarmee je bedrijf je doelgroep het best bereikt en welke van deze platformen dus het best werken om potentiële klanten in je sales pipeline te krijgen. Gebruik deze insights om je marketing inspanningen en marketingstrategie opnieuw in kaart te brengen.

Remarketing

Bij remarketing ga je potentiële klanten opnieuw targetten met advertenties, nadat ze een eerste interactie gehad hebben met jouw brand of product. Denk bijvoorbeeld aan een bezoek aan je bedrijfswebsite of het bekijken van een LinkedIn video. Ga aan de slag met onze remarketing tips om de interesse van je potentiële klanten zo efficiënt mogelijk te capteren. 

Tip 1: Analyseren is geen tijdverspilling

Doe een grondige analyse van voorgaande remarketing campagnes. Onderzoek welke campagnes het best werkten en maak hier varianten op. Vertrek dus niet zomaar op basis van assumpties, maar op basis van data en de effecten die je hierin kan terugvinden.

Tip 2: Bouw relaties op 

Actief zijn en relaties opbouwen met je doelgroep is in deze fase heel belangrijk, maar het vraagt ook tijd. Hiervoor is manpower nodig. Naast het actief onderhouden van relaties met je (potentiële) klanten, moet je ook jouw service blijven verlenen. Merk je dat het één onder het ander lijdt? Dan heb je drie opties om te gaan outsourcen:

  • Zet iemand fulltime in die zich focust op service. 
  • Werk met een freelancer die op een bepaalde aspect van die service focust. 
  • Schakel een agency in om je bedrijf bij te staan. 

Om relaties op te bouwen met je (potentiële) klanten, focus je best op het team dat je al in huis hebt. Stel hen verantwoordelijk voor hun persoonlijke LinkedIn profiel en de manier waarop ze hiermee te werk gaan. Door persoonlijk te  posten op LinkedIn bouw je autoriteit op. Mensen zien heel wat content van jouw brand en je team voorbij komen en onthouden dat. 

Door het regelmatig delen van waardevolle content op persoonlijke profielen laat je mensen zien dat je een betrouwbare bron aan informatie bent. Zorg ook voor interactie met je netwerk. Stel vragen en reageer op posts van jouw connecties, om zo de relatie met (potentiële) klanten op te bouwen.  

Het belang van differentiatie

In een overvolle markt kan het lastig zijn om op te vallen. Hoe zorg je ervoor dat jij daar het verschil maakt? Neem bijvoorbeeld de tandpasta markt, waar de grote merken een groot deel van die markt in handen hebben. Als nieuwkomer is het moeilijk om je te onderscheiden en op te vallen tussen die grote spelers. 

Een belangrijke eerste stap hier is het vinden van de juiste angle en het op en top uitwerken van jouw differentiatie. Doe een deep dive in wat jou anders maakt en waarom jouw brand zo uniek is. Hoe kan je dat op een waardevolle manier overbrengen aan je doelgroep?

Kijk niet naar wat je concurrentie doet. Ga uit van je eigen sterktes en zoek naar manieren om jouw doelgroep op de perfecte manier te triggeren en te bereiken. Je differentiatie uitspelen kan op verschillende manieren: 

Brand awareness

Zorg dat je missie en visie duidelijk naar voren komen op de kanalen waarop je inzet om je doelgroep te bereiken.. Laat je expertise zien door niet alleen content te delen op je bedrijfsprofiel, maar ook de persoonlijke profielen van jouw team. Blijf vooral consistent actief om top-of-mind te worden en te blijven bij je doelgroep. 

Cases en social proof

Door cases en klantverhalen te delen creëer je vertrouwen en geloofwaardigheid bij je doelgroep. Je toont aan dat jouw product of dienst betrouwbaar is en écht werkt. Zo vergroot je de kans dat potentiële prospects voor jou kiezen. 

ROI aantonen

Als B2B-marketeer is het van groot belang om de ROI (Return On Investment) van je marketing inspanningen aan te tonen. Toch gaat het hier nog te vaak mis. We merken dat heel wat bedrijven niet met hun core team samen zitten om belangrijke doelen en OKRs (Objectives & Key Results) op te stellen.  

Bespreek dus regelmatig, bijvoorbeeld per kwartaal, welke doelen voor jouw team belangrijk zijn en hoe je deze gaat behalen, meten en analyseren. Zo zorg je er niet alleen voor dat iedereen op één lijn zit, maar ook dat er een gezamenlijk doel is om naar te streven.

Trends en waardevolle content

Dat het marketinglandschap voortdurend verandert is geen geheim meer. Het is dan ook belangrijk om te weten hoe je up to date kan blijven met al die nieuwe trends en evoluties. Omring je bijvoorbeeld met mensen die heel wat kennis hebben en altijd op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. 

Maak content die er écht toe doet en die meegaat met die trends. Maar onthoud, je hoeft niet mee te doen met elke nieuwe ontwikkeling. Is jouw doelgroep actief op TikTok, maar zie jij daar geen meerwaarde voor jouw bedrijf? Dan investeer je hier beter niet in. Focus dus op wat belangrijk is en wat past binnen jouw missie en visie. 

Wil je meer weten? Contacteer ons (Oh ja, laat ons zeker ook even weten vanwaar je ons kent. Je zal de open vraag ongetwijfeld zien passeren 😉). 

‍🎙 Luister ook zeker onze podcast aflevering over marketing challenges op Spotify of Apple Podcast! 

Discover more

May 16, 2023

Hoe houd je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date?

Ontdek hoe je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date kan houden in een voortdurend veranderend landschap.

Read more ->
May 16, 2023

Vergroot je revenue met sales & marketing alignment

Ontdek waarom sales & marketing alignment essentieel is voor het vergroten van je revenue.

Read more ->
December 29, 2022

7 Marketing trends die jouw B2B, SaaS of Service pipeline vullen in 2023

Vul je B2B, SaaS of Service pipeline met kwalitatieve leads die echt koopklaar zijn. Overtuig je doelgroep in 2023 met deze 7 B2B marketing trends.

Read more ->