Een call to action button maken is niet ingewikkeld. Call to actions die converteren zijn een pak lastiger. Valt de knop niet goed op? Is het onduidelijk wat er gebeurt na het klikken op de knop of ontvangt de knop geen klikken? Geen zorgen! In dit artikel vind je een paar handige tips die je op weg helpen bij het maken van een goede call to action.
Tip 1: Kleur en contrast
De perfecte kleur voor een CTA-knop bestaat niet, maar er zijn een aantal tips die ervoor zorgen dat de knop goed zichtbaar is. De eerste tip en de meest eenvoudige om mee te beginnen is: zorg ervoor dat het contrast van de knop hoog is ten opzichte van de rest van de webpagina.
Ga bijvoorbeeld bij jezelf na of de actieknoppen een andere kleur hebben dan de huiskleuren. Het staat natuurlijk mooi als je knoppen goed bij de rest van de website passen, maar als dit geen effect heeft voor jouw website dan moet je erover nadenken om hiermee te spelen.
Kortom is het zo dat mooi niet altijd werkt. Kies voor een verassende kleur die uit de pagina springt om mensen te stimuleren om door te klikken.
Tip 2: Het design van je knoppen is belangrijk
Naast het design zelf is de witruimte rondom de knop belangrijk. Om ervoor te zorgen dat de knop goed opvalt is het belangrijk om de ruimte tussen de tekst en de knop te verhogen.
Mensen beoordelen de waarschijnlijkheid van een gebeurtenis op basis van representativiteit. Dit betekent in principe dat wanneer een knop eruitziet als een knop, mensen ook verwachten dat het een knop is. Zorg er dus voor dat je knoppen ook gewoon werken.
Tip 3: Gebruik afgeronde hoekjes
Volgens het Bouba/Kiki effect is het zo dat wij ronde vormen fijner vinden dan puntige vormen. Het kan dus helpen om de CTA-knoppen afgeronde hoekjes te geven in plaats van rechte hoeken. Test wat werkt voor jouw doelgroep door verschillende vormen en kleuren uit te proberen.
Tip 4: Overweeg om knoppen te herhalen
Op pagina’s met veel tekst en informatie is het zinvol om een CTA-knop te herhalen. Plaats bij de verkoop van een product bijvoorbeeld een knop naast de hoofdafbeelding en in de product omschrijving onder het product. Overdrijf niet met het herhalen van knoppen maar plaats deze op logische plekken als een vriendelijke herinnering of short cut naar de afrekenpagina.
Tip 5: Denk na over de boodschap die jij wilt overbrengen
In sommige gevallen is het slim om teksten te gebruiken in de ik vorm. Zo kun je bijvoorbeeld “ik ga bestellen” in plaats van “bestel nu” in de CTA-knop zetten. Hierdoor voelen mensen zich direct aangesproken wat de afstand tussen de consument en de actie kleiner maakt. Een ander voorbeeld is “ik neem graag contact op” in plaats van “Neem contact op”.
Tot slot is het belangrijk om na te denken over de boodschap die jij wilt overbrengen. Gebruik eenvoudige en duidelijke taal maar denk na over wat jij wilt uitstralen. Zo kun je ervoor kiezen om “Koop nu” te veranderen naar “In winkelmand” of verander “In winkelmand” zelfs naar “Ik wil afrekenen”. Door goed na te denken over eventuele variaties op CTA-leuzen kom je soms tot duidelijke en aantrekkelijke woorden die effect hebben op het koopgedrag van jouw doelgroep.
Tip 6: Formuleer voordelen of USP's
Soms is het zo dat mensen een extra duwtje in de rug nodig hebben als het gaat om het afronden van een actie. Als laatste zetje kun je ervoor kiezen om voordelen of USP’s onder de CTA-knop te tonen. Vertel ze simpelweg wat ze krijgen als ze op de knop drukken. Denk hierbij aan gratis verzending, gratis retour, een bepaalde garantie of de levertijd van een product of dienst.
Call to actions die converteren schrijven
Vind je het lastig om na te denken over verschillende manieren om CTA-knoppen te laten converteren? Maak gebruik van onze expertise en neem vandaag contact op om te brainstormen over Call to Actions die converteren voor jouw website.
Discover more
Hoe houd je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date?
Ontdek hoe je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date kan houden in een voortdurend veranderend landschap.
Read more ->Vergroot je revenue met sales & marketing alignment
Ontdek waarom sales & marketing alignment essentieel is voor het vergroten van je revenue.
Read more ->De meest voorkomende B2B marketing challenges
Ontdek in deze blog de meest voorkomende B2B marketing challenges en best practises om deze te overwinnen.
Read more ->