August 19, 2021

Chatbot: waarom je er één nodig hebt op jouw website

Lead Generation

Voor de één is communiceren met een chatbot wenselijk, terwijl de ander liever met een mens spreekt.  Toch heeft het installeren van een chatbot op jouw website een aantal belangrijke voordelen. In dit artikel vertellen wij je meer over de drie belangrijkste redenen om een chatbot te gebruiken op jouw website.

Voorkom lange wachttijden

Allereerst is een chatbot geschikt om de wachttijden van de klantenservice te verkorten. Mensen kunnen hun aandacht doorgaans richten op maximaal 3 klanten tegelijkertijd. Een chatbot heeft hier geen last van.

Na de instelling van de bot worden nieuwe klanten bijvoorbeeld automatisch begroet. De bot kan vragen beantwoorden of de bezoeker doorverbinden naar een medewerker wanneer de chatbot zelf het antwoord op een vraag niet kan achterlaten.

Medewerkers motiveren

Als jouw bedrijf veel vragen binnenkrijgt dan zullen er ongetwijfeld vragen tussen zitten die constant terugkomen. Misschien heb je geprobeerd om potentiële klanten te informeren aan de hand van een landingspagina waarop je veel gestelde vragen beantwoord. Wanneer dit onvoldoende werkt is de kans groot dat klantenservice medewerkers regelmatig dezelfde vragen moeten beantwoorden.

Na verloop van tijd kan dit ervoor zorgen dat klantenservice medewerkers geïrriteerd raken. Wanneer je gebruik maakt van een chatbot heb je hier geen last van.  Door veel gestelde vragen te laten beantwoorden door de chatbot ontlast je jouw medewerkers waardoor ze langer gemotiveerd blijven.

chatbot 1

Breid de klantenservice uit

Jouw onderneming groeit maar het is onmogelijk om de klantenservice steeds te blijven uitbreiden. Op het moment dat je snel groeit en er meer bezoekers naar de website worden getrokken is het slim om de klantenservice te ontlasten met een chatbot.

Bij het gebruik van een chatbot op jouw website is het echter wel belangrijk dat je klanten niet irriteert met automatische berichten. Stel de bot bijvoorbeeld zo in dat bezoekers alleen tijdens de eerste twee bezoeken automatisch worden begroet. Zo leert de klant waar de chatbot zich bevind en hoe er laagdrempelig contact gemaakt kan worden.

Heb jij hulp nodig bij het instellen van een chatbot op jouw website?

Neem vandaag contact op voor advies of voor een samenwerking met Marked.

Discover more

May 16, 2023

Hoe houd je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date?

Ontdek hoe je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date kan houden in een voortdurend veranderend landschap.

Read more ->
May 16, 2023

Vergroot je revenue met sales & marketing alignment

Ontdek waarom sales & marketing alignment essentieel is voor het vergroten van je revenue.

Read more ->
March 31, 2023

De meest voorkomende B2B marketing challenges

Ontdek in deze blog de meest voorkomende B2B marketing challenges en best practises om deze te overwinnen.

Read more ->