Google Analytics GA4: zo meet je nieuwe statistieken

Google Analytics GA4

Met Google Analytics 4, ofwel GA4, heb je eenvoudig toegang tot alle essentiële inzichten. Het brengt een nieuwe manier van statistieken meten en is meer gericht op het analyseren van gebeurtenissen en unieke stappen die gebruikers maken op een website. In dit artikel lees je over de voor- en nadelen van Google Analytics GA4 ten opzichte van Universal Analytics. 

Waarom moet ik GA4 gaan gebruiken als ondernemer?

De analyse-hub binnen GA4 zorgt ervoor dat je snel en eenvoudig inzage hebt in events data. Hierdoor kun je jouw website verbeteren en afstemmen op jouw doelgroep. De customer journey wordt door GA4 ook getraceerd waardoor je eventuele pijnpunten kunt achterhalen en oplossen. Je kunt ook inzien hoe lang een bezoeker erover doet om een stap uit te voeren. Al met al is er dus nog steeds voldoende mogelijkheid om Google Analytics GA4 te gebruiken in jouw marketingstrategie. 

 

 

GA4 is voor Google een voorbereiding op de toekomst omdat veranderingen in consumentengedrag en privacy wetgeving een grote rol spelen in 2021. Deze upgrade van Analytics is met name interessant voor apps en single-page-websites omdat het voor deze pagina’s lastig was om de customer journey te volgen in Universal Analytics. Het vormen van een compleet beeld van dergelijke klanten is met GA4 een stuk eenvoudiger, omdat er nu unieke events worden geregistreerd.

GA4

Voordelen van GA4

Het grootste voordeel van Google Analytics 4 is het event-driven datamodel. Bij dit model worden unieke stappen geregistreerd in plaats van pagina’s of het aantal sessies. Hierdoor kun je series van events volgen waarbij er via parameters waardevolle informatie vrijkomt. 

 

 

  • Je kunt eenvoudiger inspelen op de behoeften van verschillende doelgroepen 
  • Er worden gebruikerssignalen gebruikt om doelgroepen te creëren 
  • Je kunt inzien via welke kanalen een bezoeker op jouw webpagina uitkomt 
  • Je ziet snel en eenvoudig welke pagina’s conversies opleveren en welke niet 
  • Er is toegang tot betere inzichten zodat je voorspellingen kunt gaan maken

De nadelen van GA4

Het is altijd even wennen maar om ervoor te zorgen dat je voorbereid bent op eventuele verdwijning van Universal Analytics in de toekomst, vind je hier de nadelen van Google Analytics 4.

 

  • De data van Universal Analytics neem je niet mee als je GA4 gaat gebruiken
  • Het analyseren van data en het uitdraaien van rapporten is veranderd 
  • Je kunt nog geen “weergaven” aanmaken zoals bij Universal Analytics
  • Je moet conversietracking opnieuw instellen
  • Er is nog geen inzicht in data vanuit o.a. Google Search Console

Hulp nodig met de installatie van GA4?

Bereid je voor op de toekomst en begin vandaag met het traceren van event-driven data via GA4. Neem vandaag contact op en laat Marked jouw bedrijf ondersteunen op gebied van analytics. 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

het ideale klantprofiel

Het ideale klantprofiel: tips om het ideale klantprofiel te maken

Als ondernemer weet je dat tijd geld kost. Daarom is het verstandig om je te richten op een paar goede prospects die resultaat opleveren. Door je minder te focussen op veel matige saleskansen en je meer te focussen op het ideale klantprofiel is het mogelijk dat je al snel nieuwe kansen ziet. Kansen die je anders misschien had laten schieten. In dit artikel vertellen wij je alles over het ideale klantprofiel en hoe jij het ideale klantprofiel kunt gebruiken om meer omzet te genereren.

lees verder →
Android gebruikers anoniem voor adverteerders

Android gebruikers anoniem voor adverteerders (eind 2021)

Het is voor adverteerders straks niet meer zo eenvoudig om erachter te komen wie de gebruiker op jouw website of app is. Na Apple kondigt Google aan dat Android gebruikers zich vanaf eind 2021, begin 2022 kunnen anonimiseren voor adverteerders. Hoe dit precies zit en hoe android gebruikers anoniem voor adverteerders kunnen worden lees je in dit artikel.

lees verder →
bedankingspagina's voor lead generation

Leads opvolgen: tips voor een goede bedankpagina

Nadat websitebezoekers een bepaalde actie hebben uitgevoerd, kun je mensen doorsturen naar een bedankpagina. Zoals bijvoorbeeld een inschrijving op een nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Door mensen door te sturen naar een bedankpagina die speciaal voor hen ontworpen is, bouw je een stevige fundering voor een goede klantrelatie. In dit artikel laten wij je zien hoe je leads kunt opvolgen en geven wij tips voor het maken van een goede bedankpagina.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×