Google Analytics GA4: zo meet je nieuwe statistieken

Google Analytics GA4

Met Google Analytics 4, ofwel GA4, heb je eenvoudig toegang tot alle essentiële inzichten. Het brengt een nieuwe manier van statistieken meten en is meer gericht op het analyseren van gebeurtenissen en unieke stappen die gebruikers maken op een website. In dit artikel lees je over de voor- en nadelen van Google Analytics GA4 ten opzichte van Universal Analytics. 

Waarom moet ik GA4 gaan gebruiken als ondernemer?

De analyse-hub binnen GA4 zorgt ervoor dat je snel en eenvoudig inzage hebt in events data. Hierdoor kun je jouw website verbeteren en afstemmen op jouw doelgroep. De customer journey wordt door GA4 ook getraceerd waardoor je eventuele pijnpunten kunt achterhalen en oplossen. Je kunt ook inzien hoe lang een bezoeker erover doet om een stap uit te voeren. Al met al is er dus nog steeds voldoende mogelijkheid om Google Analytics GA4 te gebruiken in jouw marketingstrategie. 

 

 

GA4 is voor Google een voorbereiding op de toekomst omdat veranderingen in consumentengedrag en privacy wetgeving een grote rol spelen in 2021. Deze upgrade van Analytics is met name interessant voor apps en single-page-websites omdat het voor deze pagina’s lastig was om de customer journey te volgen in Universal Analytics. Het vormen van een compleet beeld van dergelijke klanten is met GA4 een stuk eenvoudiger, omdat er nu unieke events worden geregistreerd.

GA4

Voordelen van GA4

Het grootste voordeel van Google Analytics 4 is het event-driven datamodel. Bij dit model worden unieke stappen geregistreerd in plaats van pagina’s of het aantal sessies. Hierdoor kun je series van events volgen waarbij er via parameters waardevolle informatie vrijkomt. 

 

 

  • Je kunt eenvoudiger inspelen op de behoeften van verschillende doelgroepen 
  • Er worden gebruikerssignalen gebruikt om doelgroepen te creëren 
  • Je kunt inzien via welke kanalen een bezoeker op jouw webpagina uitkomt 
  • Je ziet snel en eenvoudig welke pagina’s conversies opleveren en welke niet 
  • Er is toegang tot betere inzichten zodat je voorspellingen kunt gaan maken

De nadelen van GA4

Het is altijd even wennen maar om ervoor te zorgen dat je voorbereid bent op eventuele verdwijning van Universal Analytics in de toekomst, vind je hier de nadelen van Google Analytics 4.

 

  • De data van Universal Analytics neem je niet mee als je GA4 gaat gebruiken
  • Het analyseren van data en het uitdraaien van rapporten is veranderd 
  • Je kunt nog geen “weergaven” aanmaken zoals bij Universal Analytics
  • Je moet conversietracking opnieuw instellen
  • Er is nog geen inzicht in data vanuit o.a. Google Search Console

Hulp nodig met de installatie van GA4?

Bereid je voor op de toekomst en begin vandaag met het traceren van event-driven data via GA4. Neem vandaag contact op en laat Marked jouw bedrijf ondersteunen op gebied van analytics. 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×