Hoe je heatmaps kunt gebruiken om je SEO strategie naar een volgend niveau te tillen

heatmap analyses met hotjar
heatmap analyses met hotjar

Heatmaps kunnen binnen relatief korte tijd inzichtelijk maken hoe mensen jouw pagina’s bekijken. Door met warmtekleuren aan te geven hoe het verkeer zich over een pagina spreid, kun je zonder cijfers af te lezen een hoop informatie over je website verzamelen. Waar haken mensen op een pagina af? Klikken bezoekers wel door naar bestemmingspagina’s? In dit artikel leer je hoe je heatmaps kunt gebruiken om je SEO strategie naar een volgend niveau te tillen

Wat zijn heatmaps?

Heatmaps zijn data visualisatie tools die je helpen bij het begrijpen van jouw websitebezoekers. Je kunt een heatmap gebruiken om de manier waarop mensen met een specifieke pagina omgaan, te onderzoeken. Zo kun je onder andere bekijken tot hoe ver mensen een pagina bekijken, waar ze op klikken en waar ze stoppen met de pagina bekijken. Door deze informatie slim in je SEO strategie te verwerken zul je zien dat je pagina’s al snel meer waarde krijgen. 

Zie je bijvoorbeeld dat mensen jouw blogpost van 2000 woorden niet lezen en daardoor nooit bij de CTA (Call to Action) aankomen, dan is het verstandig om je post te verkorten. Heatmaps meten het gedrag van websitebezoekers met behulp van kleuren. Warme kleuren zoals rood en oranje geven de plekken aan met de hoogte interactie. Koele kleuren als blauw geven de plekken op een pagina aan met de minste interactie.  Er zijn verschillende soorten heatmaps waarmee je verschillende metingen kunt uitvoeren. Ondernemers gebruiken heatmaps het meest voor: 

  • Het meten van scrolls: tot hoe ver scrollt de websitebezoeker voor deze een pagina verlaat.
  • Het meten van klikken: waar klikken mensen op de pagina. Zie je dat mensen op onnodige plekken op jouw website klikken, zorg er dan voor dat deze plekken een bestemmingspagina krijgen die relevant is. 
  • Het meten van cursor bewegingen: volg de muisbewegingen van websitebezoekers. Hotspots worden aangegeven met de donkerste kleur rood. Speel hier slim op in. 
Heatmap

Waarom zijn heatmaps waardevol voor mijn website?

Elke website heeft baat bij relevante data die ervoor zorgt dat de website verbeterd kan worden. Met heatmaps kun je snel meer inzicht krijgen in het surfgedrag van jouw websitebezoekers. Mocht het voorkomen dat er pagina’s zijn die nooit bezocht worden, dan doe je er goed aan om kritisch naar deze pagina’s te kijken. Door relevante informatie te plaatsen op of achter de hotspots op één van jouw webpagina’s, zullen mensen sneller geneigd zijn om door te klikken. 

 

Aanvullend kun je bekijken welke filters mensen toepassen tijdens het zoeken op jouw website. Kijk ook een kritisch naar je menu. Wanneer mensen weinig gebruik maken van een menu dan is het de moeite waard om te onderzoeken of je het menu kunt versimpelen. In de meeste gevallen willen mensen zo snel en eenvoudig mogelijk op een bestemmingspagina uitkomen. Ingewikkelde menu’s of talloze filters zullen daar niet bij helpen. Wordt een filter of menupunt niet gebruikt door jouw websitebezoekers? Verwijder deze dan uit de lay-out van je website. De snelheid van je website zal hierdoor iets omhoog gaan, wat weer gunstig is voor de algemene SEO score van je website. 

Heatmaps in je SEO strategie ​

Door heatmaps in je SEO strategie te verwerken, kun je je pagina’s snel aanpassen en afstemmen op de behoeften van jouw websitebezoekers. Combineer heatmaps met on-page vragenlijsten die je helpen bij het verbeteren van de webpagina. Vraag jouw bezoekers bijvoorbeeld of zij iets zouden veranderen aan de pagina en wat hun algemene cijfer voor een webpagina zou zijn. Op basis van de antwoorden van jouw websitebezoekers kun je je pagina’s aanpassen en perfectioneren. 

 

Om te voorkomen dat mensen jouw webpagina voorgoed verlaten en niet meer terugkomen, kun je twee dingen doen. Zorg er ten eerste voor dat je web content antwoord geeft op een veel gestelde vraag. Ten tweede moet je ervoor zorgen dat de content op je website niet te lang word. Wat voor jouw website de optimale content lengte is hangt af van jouw websitebezoekers. Gebruik een heatmap om inzichtelijk te maken hoe lang je content zou moeten zijn. Zo bespaar je jezelf in de toekomst mogelijk flink wat tijd door kortere artikelen te schrijven, maar toch voldoende rendement uit de website te halen. 

Wij hopen dat je iets wijzer bent geworden over hoe je heatmaps kunt inzetten om je SEO strategie naar een hoger niveau te tillen. Hulp nodig met het lezen van heatmaps? Wij helpen je graag bij het instellen en aflezen van heatmaps. Daag ons uit en neem vandaag nog contact op! 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

lead magnets voor online marketing

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is precies wat je ervan verwacht. Een magneet die leads aantrekt. Je kunt lead magnets zien als beloningen waarmee potentiële klanten een extra duwtje in de rug krijgen. De bedoeling van een lead magnet is dat zij de websitebezoeker overhalen om persoonlijke gegevens achter te laten. Welke lead magnet is winstgevend voor jouw bedrijf, wat is een lead magnet en hoe gebruik je ze? Je leest er alles over in dit blog.

lees verder →
marketingstrategie in tijden van corona

Hou je marketingstrategie relevant tijdens de coronacrisis

Wanneer de wereld veranderd moeten ondernemers mee veranderen. Flexibiliteit is één van de belangrijkste eigenschappen die je als ondernemer moet hebben, maar als de wereld binnen korte tijd drastisch veranderd door een crisis dan is het niet vreemd dat je door de bomen het bos even niet ziet. Hou je marketingstrategie relevant tijdens de coronacrisis en toekomstige crisissen met deze strategieën.

lees verder →
Facebook advertising optimalisaties

Hoe je boeiende inhoud maakt die leads en verkopen genereert

Verloren advertentiekosten op Facebook of elders zijn nooit gewenst. Als ondernemer wil je het beste uit je advertenties halen, om zo min mogelijk kosten te verspillen. Om je op weg te helpen lees je in dit artikel alles over het aflezen van de belangrijkste statistieken. Op basis van deze statistieken kun je weloverwogen de keuze maken om een advertentie uit te zetten. Hoe je verloren advertentiekosten op Facebook tegen kunt gaan lees je hier!

lees verder →
×