Hoe je heatmaps kunt gebruiken om je SEO strategie naar een volgend niveau te tillen

heatmap analyses met hotjar
heatmap analyses met hotjar

Heatmaps kunnen binnen relatief korte tijd inzichtelijk maken hoe mensen jouw pagina’s bekijken. Door met warmtekleuren aan te geven hoe het verkeer zich over een pagina spreid, kun je zonder cijfers af te lezen een hoop informatie over je website verzamelen. Waar haken mensen op een pagina af? Klikken bezoekers wel door naar bestemmingspagina’s? In dit artikel leer je hoe je heatmaps kunt gebruiken om je SEO strategie naar een volgend niveau te tillen

Wat zijn heatmaps?

Heatmaps zijn data visualisatie tools die je helpen bij het begrijpen van jouw websitebezoekers. Je kunt een heatmap gebruiken om de manier waarop mensen met een specifieke pagina omgaan, te onderzoeken. Zo kun je onder andere bekijken tot hoe ver mensen een pagina bekijken, waar ze op klikken en waar ze stoppen met de pagina bekijken. Door deze informatie slim in je SEO strategie te verwerken zul je zien dat je pagina’s al snel meer waarde krijgen. 

Zie je bijvoorbeeld dat mensen jouw blogpost van 2000 woorden niet lezen en daardoor nooit bij de CTA (Call to Action) aankomen, dan is het verstandig om je post te verkorten. Heatmaps meten het gedrag van websitebezoekers met behulp van kleuren. Warme kleuren zoals rood en oranje geven de plekken aan met de hoogte interactie. Koele kleuren als blauw geven de plekken op een pagina aan met de minste interactie.  Er zijn verschillende soorten heatmaps waarmee je verschillende metingen kunt uitvoeren. Ondernemers gebruiken heatmaps het meest voor: 

  • Het meten van scrolls: tot hoe ver scrollt de websitebezoeker voor deze een pagina verlaat.
  • Het meten van klikken: waar klikken mensen op de pagina. Zie je dat mensen op onnodige plekken op jouw website klikken, zorg er dan voor dat deze plekken een bestemmingspagina krijgen die relevant is. 
  • Het meten van cursor bewegingen: volg de muisbewegingen van websitebezoekers. Hotspots worden aangegeven met de donkerste kleur rood. Speel hier slim op in. 
Heatmap

Waarom zijn heatmaps waardevol voor mijn website?

Elke website heeft baat bij relevante data die ervoor zorgt dat de website verbeterd kan worden. Met heatmaps kun je snel meer inzicht krijgen in het surfgedrag van jouw websitebezoekers. Mocht het voorkomen dat er pagina’s zijn die nooit bezocht worden, dan doe je er goed aan om kritisch naar deze pagina’s te kijken. Door relevante informatie te plaatsen op of achter de hotspots op één van jouw webpagina’s, zullen mensen sneller geneigd zijn om door te klikken. 

 

Aanvullend kun je bekijken welke filters mensen toepassen tijdens het zoeken op jouw website. Kijk ook een kritisch naar je menu. Wanneer mensen weinig gebruik maken van een menu dan is het de moeite waard om te onderzoeken of je het menu kunt versimpelen. In de meeste gevallen willen mensen zo snel en eenvoudig mogelijk op een bestemmingspagina uitkomen. Ingewikkelde menu’s of talloze filters zullen daar niet bij helpen. Wordt een filter of menupunt niet gebruikt door jouw websitebezoekers? Verwijder deze dan uit de lay-out van je website. De snelheid van je website zal hierdoor iets omhoog gaan, wat weer gunstig is voor de algemene SEO score van je website. 

Heatmaps in je SEO strategie ​

Door heatmaps in je SEO strategie te verwerken, kun je je pagina’s snel aanpassen en afstemmen op de behoeften van jouw websitebezoekers. Combineer heatmaps met on-page vragenlijsten die je helpen bij het verbeteren van de webpagina. Vraag jouw bezoekers bijvoorbeeld of zij iets zouden veranderen aan de pagina en wat hun algemene cijfer voor een webpagina zou zijn. Op basis van de antwoorden van jouw websitebezoekers kun je je pagina’s aanpassen en perfectioneren. 

 

Om te voorkomen dat mensen jouw webpagina voorgoed verlaten en niet meer terugkomen, kun je twee dingen doen. Zorg er ten eerste voor dat je web content antwoord geeft op een veel gestelde vraag. Ten tweede moet je ervoor zorgen dat de content op je website niet te lang word. Wat voor jouw website de optimale content lengte is hangt af van jouw websitebezoekers. Gebruik een heatmap om inzichtelijk te maken hoe lang je content zou moeten zijn. Zo bespaar je jezelf in de toekomst mogelijk flink wat tijd door kortere artikelen te schrijven, maar toch voldoende rendement uit de website te halen. 

Wij hopen dat je iets wijzer bent geworden over hoe je heatmaps kunt inzetten om je SEO strategie naar een hoger niveau te tillen. Hulp nodig met het lezen van heatmaps? Wij helpen je graag bij het instellen en aflezen van heatmaps. Daag ons uit en neem vandaag nog contact op! 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×