Je verliest 50% van jouw sales, doordat je geen gebruik maakt van loss aversion!

Psychologie in online marketing copywriting

Loss aversion is niet alleen een begrip in de economische wereld, ook bij marketing professionals is verliesaversie een hot item. We hebben met z’n allen zo’n ongelooflijke hekel aan verliezen, dat het verliezen van iets 2 x zoveel effect op ons heeft dan wanneer we dit niet doen. Dit klinkt misschien wat vaag, maar in de praktijk komt het op het volgende neer: we voelen ons gelukkiger als we € 5,- niet verliezen, dan dat we € 5,- wél winnen.

 

Maar goed, hoe werkt dit in de praktijk en pas je dit toe in je marketingstrategie?

Zo pas jij loss aversion toe

Als je weet dat wij mensen ongelukkig worden van verliezen, dan kun je met een sterk staaltje psychologie je bezoekers overtuigen. Gebruik loss aversion in doeltreffende teksten, zodat je conversies toenemen. Maar waar moet je aan denken?

 

  1. Loop een beetje op de zaken vooruit en geef klanten het gevoel dat ze jouw product of dienst al afnemen. Dit doe je door actieve termen te gebruiken, zoals: stel je eens voor,…
    1. “Verleng je abonnement nu, zodat jij het recht op deze limited edition niet verliest
    2. Geef ‘cadeautjes’ of samples weg
  2. Gebruik schaarste in je aanbod
    1. Zet afteltimers bij aanbiedingen
    2. “Zorg dat je deze korting niet misloopt en bestel vandaag nog”
  3. Vertel niet hoe jouw product of dienst hun leven gaat verrijken, maar benadruk juist de opportuniteit die ze mislopen als ze niet overgaan tot kopen of inschrijven.
  4. Schrijf persoonlijk (jij / jouw) en verander de boodschap, dus niet ‘laat jouw verkopen stijgen met deze toffe strategie’, maar ‘jij loopt de helft van jouw verkopen mis als je deze strategie niet gebruikt.’

Toepassing binnen jouw onderneming

Verder werken ze héél goed samen. Je adverteert op Google Adwords, waardoor mensen op je website terecht komen Mensen die je site bezochten of een specifiek product bekeken, kan je hierna opnieuw bereiken dankzij remarketing op sociale media. Je hebt het hoogstwaarschijnlijk zelf al opgemerkt: je zoekt online naar een horloge, schoenen, kledij of een hotel voor je volgend ereis. Vervolgens ga je naar social media en hup, daar zijn ze: advertenties met die specifieke schoen of een korting naar je droombestemming. Je vraagt je af hoe Facebook in godsnaam weet waar jij allemaal naar zoekt? Deze remarketing-techniek kan je voor jouw bedrijf ook toepassen. Want hoe meer je klant een product ziet voorbij komen, hoe meer ze geneigd zullen zijn om het te kopen.

 

  • Social Media Advertising
  • Bestel- en betaalpagina’s van webshops
  • Mailcommunicatie, wanneer bezoekers de winkelwagen pagina verlaten zonder af te rekenen
  • Nieuwsbrief pop-ups
  • Na verlopen van een free trial een herinnering sturen over wat de afnemer gaat verliezen

 

Let op: voer altijd split-testen uit, zodat je het verschil ziet tussen standaard copy en loss aversion copy.

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×