Je verliest 50% van jouw sales, doordat je geen gebruik maakt van loss aversion!

Psychologie in online marketing copywriting

Loss aversion is niet alleen een begrip in de economische wereld, ook bij marketing professionals is verliesaversie een hot item. We hebben met z’n allen zo’n ongelooflijke hekel aan verliezen, dat het verliezen van iets 2 x zoveel effect op ons heeft dan wanneer we dit niet doen. Dit klinkt misschien wat vaag, maar in de praktijk komt het op het volgende neer: we voelen ons gelukkiger als we € 5,- niet verliezen, dan dat we € 5,- wél winnen.

 

Maar goed, hoe werkt dit in de praktijk en pas je dit toe in je marketingstrategie?

Zo pas jij loss aversion toe

Als je weet dat wij mensen ongelukkig worden van verliezen, dan kun je met een sterk staaltje psychologie je bezoekers overtuigen. Gebruik loss aversion in doeltreffende teksten, zodat je conversies toenemen. Maar waar moet je aan denken?

 

  1. Loop een beetje op de zaken vooruit en geef klanten het gevoel dat ze jouw product of dienst al afnemen. Dit doe je door actieve termen te gebruiken, zoals: stel je eens voor,…
    1. “Verleng je abonnement nu, zodat jij het recht op deze limited edition niet verliest
    2. Geef ‘cadeautjes’ of samples weg
  2. Gebruik schaarste in je aanbod
    1. Zet afteltimers bij aanbiedingen
    2. “Zorg dat je deze korting niet misloopt en bestel vandaag nog”
  3. Vertel niet hoe jouw product of dienst hun leven gaat verrijken, maar benadruk juist de opportuniteit die ze mislopen als ze niet overgaan tot kopen of inschrijven.
  4. Schrijf persoonlijk (jij / jouw) en verander de boodschap, dus niet ‘laat jouw verkopen stijgen met deze toffe strategie’, maar ‘jij loopt de helft van jouw verkopen mis als je deze strategie niet gebruikt.’

Toepassing binnen jouw onderneming

Verder werken ze héél goed samen. Je adverteert op Google Adwords, waardoor mensen op je website terecht komen Mensen die je site bezochten of een specifiek product bekeken, kan je hierna opnieuw bereiken dankzij remarketing op sociale media. Je hebt het hoogstwaarschijnlijk zelf al opgemerkt: je zoekt online naar een horloge, schoenen, kledij of een hotel voor je volgend ereis. Vervolgens ga je naar social media en hup, daar zijn ze: advertenties met die specifieke schoen of een korting naar je droombestemming. Je vraagt je af hoe Facebook in godsnaam weet waar jij allemaal naar zoekt? Deze remarketing-techniek kan je voor jouw bedrijf ook toepassen. Want hoe meer je klant een product ziet voorbij komen, hoe meer ze geneigd zullen zijn om het te kopen.

 

  • Social Media Advertising
  • Bestel- en betaalpagina’s van webshops
  • Mailcommunicatie, wanneer bezoekers de winkelwagen pagina verlaten zonder af te rekenen
  • Nieuwsbrief pop-ups
  • Na verlopen van een free trial een herinnering sturen over wat de afnemer gaat verliezen

 

Let op: voer altijd split-testen uit, zodat je het verschil ziet tussen standaard copy en loss aversion copy.

Bekijk ook deze posts.

het ideale klantprofiel

Het ideale klantprofiel: tips om het ideale klantprofiel te maken

Als ondernemer weet je dat tijd geld kost. Daarom is het verstandig om je te richten op een paar goede prospects die resultaat opleveren. Door je minder te focussen op veel matige saleskansen en je meer te focussen op het ideale klantprofiel is het mogelijk dat je al snel nieuwe kansen ziet. Kansen die je anders misschien had laten schieten. In dit artikel vertellen wij je alles over het ideale klantprofiel en hoe jij het ideale klantprofiel kunt gebruiken om meer omzet te genereren.

lees verder →
Android gebruikers anoniem voor adverteerders

Android gebruikers anoniem voor adverteerders (eind 2021)

Het is voor adverteerders straks niet meer zo eenvoudig om erachter te komen wie de gebruiker op jouw website of app is. Na Apple kondigt Google aan dat Android gebruikers zich vanaf eind 2021, begin 2022 kunnen anonimiseren voor adverteerders. Hoe dit precies zit en hoe android gebruikers anoniem voor adverteerders kunnen worden lees je in dit artikel.

lees verder →
Google Analytics GA4

Google Analytics GA4: zo meet je nieuwe statistieken

Met Google Analytics 4, ofwel GA4, heb je eenvoudig toegang tot alle essentiële inzichten. Het brengt een nieuwe manier van statistieken meten en is meer gericht op het analyseren van gebeurtenissen en unieke stappen die gebruikers maken op een website. In dit artikel lees je over de voor- en nadelen van Google Analytics GA4 ten opzichte van Universal Analytics.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×