Je verliest 50% van jouw sales, doordat je geen gebruik maakt van loss aversion!

Psychologie in online marketing copywriting

Loss aversion is niet alleen een begrip in de economische wereld, ook bij marketing professionals is verliesaversie een hot item. We hebben met z’n allen zo’n ongelooflijke hekel aan verliezen, dat het verliezen van iets 2 x zoveel effect op ons heeft dan wanneer we dit niet doen. Dit klinkt misschien wat vaag, maar in de praktijk komt het op het volgende neer: we voelen ons gelukkiger als we € 5,- niet verliezen, dan dat we € 5,- wél winnen.

 

Maar goed, hoe werkt dit in de praktijk en pas je dit toe in je marketingstrategie?

Zo pas jij loss aversion toe

Als je weet dat wij mensen ongelukkig worden van verliezen, dan kun je met een sterk staaltje psychologie je bezoekers overtuigen. Gebruik loss aversion in doeltreffende teksten, zodat je conversies toenemen. Maar waar moet je aan denken?

 

  1. Loop een beetje op de zaken vooruit en geef klanten het gevoel dat ze jouw product of dienst al afnemen. Dit doe je door actieve termen te gebruiken, zoals: stel je eens voor,…
    1. “Verleng je abonnement nu, zodat jij het recht op deze limited edition niet verliest
    2. Geef ‘cadeautjes’ of samples weg
  2. Gebruik schaarste in je aanbod
    1. Zet afteltimers bij aanbiedingen
    2. “Zorg dat je deze korting niet misloopt en bestel vandaag nog”
  3. Vertel niet hoe jouw product of dienst hun leven gaat verrijken, maar benadruk juist de opportuniteit die ze mislopen als ze niet overgaan tot kopen of inschrijven.
  4. Schrijf persoonlijk (jij / jouw) en verander de boodschap, dus niet ‘laat jouw verkopen stijgen met deze toffe strategie’, maar ‘jij loopt de helft van jouw verkopen mis als je deze strategie niet gebruikt.’

Toepassing binnen jouw onderneming

Verder werken ze héél goed samen. Je adverteert op Google Adwords, waardoor mensen op je website terecht komen Mensen die je site bezochten of een specifiek product bekeken, kan je hierna opnieuw bereiken dankzij remarketing op sociale media. Je hebt het hoogstwaarschijnlijk zelf al opgemerkt: je zoekt online naar een horloge, schoenen, kledij of een hotel voor je volgend ereis. Vervolgens ga je naar social media en hup, daar zijn ze: advertenties met die specifieke schoen of een korting naar je droombestemming. Je vraagt je af hoe Facebook in godsnaam weet waar jij allemaal naar zoekt? Deze remarketing-techniek kan je voor jouw bedrijf ook toepassen. Want hoe meer je klant een product ziet voorbij komen, hoe meer ze geneigd zullen zijn om het te kopen.

 

  • Social Media Advertising
  • Bestel- en betaalpagina’s van webshops
  • Mailcommunicatie, wanneer bezoekers de winkelwagen pagina verlaten zonder af te rekenen
  • Nieuwsbrief pop-ups
  • Na verlopen van een free trial een herinnering sturen over wat de afnemer gaat verliezen

 

Let op: voer altijd split-testen uit, zodat je het verschil ziet tussen standaard copy en loss aversion copy.

Bekijk ook deze posts.

lead magnets voor online marketing

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is precies wat je ervan verwacht. Een magneet die leads aantrekt. Je kunt lead magnets zien als beloningen waarmee potentiële klanten een extra duwtje in de rug krijgen. De bedoeling van een lead magnet is dat zij de websitebezoeker overhalen om persoonlijke gegevens achter te laten. Welke lead magnet is winstgevend voor jouw bedrijf, wat is een lead magnet en hoe gebruik je ze? Je leest er alles over in dit blog.

lees verder →
marketingstrategie in tijden van corona

Hou je marketingstrategie relevant tijdens de coronacrisis

Wanneer de wereld veranderd moeten ondernemers mee veranderen. Flexibiliteit is één van de belangrijkste eigenschappen die je als ondernemer moet hebben, maar als de wereld binnen korte tijd drastisch veranderd door een crisis dan is het niet vreemd dat je door de bomen het bos even niet ziet. Hou je marketingstrategie relevant tijdens de coronacrisis en toekomstige crisissen met deze strategieën.

lees verder →
Facebook advertising optimalisaties

Hoe je boeiende inhoud maakt die leads en verkopen genereert

Verloren advertentiekosten op Facebook of elders zijn nooit gewenst. Als ondernemer wil je het beste uit je advertenties halen, om zo min mogelijk kosten te verspillen. Om je op weg te helpen lees je in dit artikel alles over het aflezen van de belangrijkste statistieken. Op basis van deze statistieken kun je weloverwogen de keuze maken om een advertentie uit te zetten. Hoe je verloren advertentiekosten op Facebook tegen kunt gaan lees je hier!

lees verder →
×