Top 5 Google Ads scripts om jouw prestaties te verbeteren

Er een gigantisch aantal Google Ads scripts beschikbaar. Sommige van deze scripts bieden oplossingen voor hele specifieke problemen, maar je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Om ervoor te zorgen dat jij het optimale resultaat uit je Google advertenties haalt lees je in dit artikel meer over onze top 5 scripts om jouw Google Ads prestaties te verbeteren. 

1. Heatmap script

Het begint allemaal met het verzamelen van data, maar als je eenmaal data hebt verzameld dan is het lastig om al die cijfertjes te analyseren. Met het heatmap script van Brainlabs kun je op een eenvoudige manier inzichtelijk maken wat de campagne prestaties per uur van de dag zijn. Het script benadrukt in de basisgegevens als vertoningen, klikken, conversieratio en doorklikratio. Je kunt hier zelf berekende statistieken aan toevoegen zoals ROAS (Return on Advertising Spend), wat voor elke website van grote waarde kan zijn. 


Onderstaand zie je een printscreen van een heatmap die conversieratio benadrukt. Zoals je kunt zien is het voor dit bedrijf interessant om biedingen op advertenties van maandag tot en met zaterdag tussen 08:00 en 17:00 te verhogen. Op de momenten dat de conversieratio aanzienlijk lager is is het verstandig om de biedingen te verlagen om advertentiekosten te besparen. 

google adwords heatmap script

2. Het 24/7 bidding script

Het 24/7 bidding script van Brainlabs zorgt ervoor dat je advertentie biedingen op elk gewenst moment kunt aanpassen via een Google spreadsheet. Dit script heeft het uiterlijk van een heatmap waardoor je in één oogopslag kunt zien of de advertentiekosten per uur of zelfs per minuut, omhoog of omlaag moeten. De standaard Google advertentie schema’s laten 6 aanpassingen per dag toe, waardoor het aantal bodaanpassingen die je kunt maken beperkt zijn. 

 

Het grootste voordeel aan het gebruiken van het 24/7 bidding script is dat advertenties alleen getoond worden op optimale tijden op zowel desktop als mobiele apparaten. Als hier verschil in zit, wat waarschijnlijk zo is, dan kun je de spreadsheet per uur aanpassen zodat je advertenties altijd op perfecte momenten worden getoond. 

Google adwords 24 bidding script

Search Query Mining script

Als het gaat om het monitoren van zoekwoorden en zoektermen dan kunnen we wel stellen dat deze werkzaamheden veel tijd in beslag kunnen nemen. Het handmatig langslopen van deze lijsten kan echter sneller met behulp van een Search Query Mining script. Dit script rapporteert zoektermen waarop jouw advertenties zijn vertoond en zet deze termen om in een overzichtelijke tabel die het aantal klikken, conversies, kosten, conversieratio en kosten per conversie toont. 

 

Deze tabellen worden ook wel N-grams genoemd, waarbij een 1-gram een enkel woord aangeeft, een 2-gram een combinatie van twee zoekwoorden en een 3-gram een combinatie van drie zoekwoorden of zoektermen. Dat ziet er dan zo uit (fictieve data): 

N-Gram zoektermen voor google ads

Op basis van bovenstaand voorbeeld zul je waarschijnlijk een aantal zoektermen uitsluiten, maar om zeker te weten welke combinaties winstgevend zijn, kun je met behulp van een uitdraai van 1-grams of 2-grams bepalen welke combinaties het hoogste conversieratio oplevert ten opzichte van de kosten. 

4. Linkchecker script

Als je website groeit dan is het geen ongewone zaak dat pagina’s worden vervangen door nieuwe pagina’s, oude pagina’s verdwijnen en links daardoor niet meer werken. Het synchroniseren van je Google advertenties met jouw website kan een hele uitdaging zijn. Hier komt het linkchecker script van Google om de hoek kijken.

 

Het script kijkt al je advertenties, zoekwoorden en sitelinks na om te controleren op 404-errors en andere fouten in je website. Als het script dergelijke fouten op je website vindt, dan ontvang je een mail zodat je direct actie kunt ondernemen om het probleem te verhelpen. Je configureert het script eenvoudig zodat hij precies is afgestemd op jouw website en bedrijfsdoelen. 

5. Concurrentie script

Met behulp van het Concurrentie script kun je snel en eenvoudig inzichtelijk maken op welke momenten je concurrenten adverteren. Het gaat in feite om een visualisatie van het veilinggegevens-rapport in je Adwords account. Je begint met het invoeren van je veilinggegevens over een bepaalde periode. Je draait een rapport uit met veilinggegevens, gesegmenteerd op tijd en andere relevante gegevens zoals inzage in type apparaat, CPC en nog veel meer

 

Vervolgens kies je maximaal 6 concurrenten waarmee je jouw gegevens wilt vergelijken en geef je aan welke rapportages je wilt inzien. Deze rapportages bestaan uit bekende gegevens uit het veilingen rapport zoals het vertoningsaandeel, de gemiddelde positie in zoekmachines, overlapping graad en meer. Je kunt hierdoor gericht en efficient concurreren. 

google ads concurrentie script

Dat was het dan. Onze top 5 scripts om jouw Google Ads prestaties te verbeteren. Wij helpen je graag bij het installeren van de scripts zodat jij je volledig kunt focussen op verdienen. Wacht niet langer en neem vandaag nog contact op! 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

het ideale klantprofiel

Het ideale klantprofiel: tips om het ideale klantprofiel te maken

Als ondernemer weet je dat tijd geld kost. Daarom is het verstandig om je te richten op een paar goede prospects die resultaat opleveren. Door je minder te focussen op veel matige saleskansen en je meer te focussen op het ideale klantprofiel is het mogelijk dat je al snel nieuwe kansen ziet. Kansen die je anders misschien had laten schieten. In dit artikel vertellen wij je alles over het ideale klantprofiel en hoe jij het ideale klantprofiel kunt gebruiken om meer omzet te genereren.

lees verder →
Android gebruikers anoniem voor adverteerders

Android gebruikers anoniem voor adverteerders (eind 2021)

Het is voor adverteerders straks niet meer zo eenvoudig om erachter te komen wie de gebruiker op jouw website of app is. Na Apple kondigt Google aan dat Android gebruikers zich vanaf eind 2021, begin 2022 kunnen anonimiseren voor adverteerders. Hoe dit precies zit en hoe android gebruikers anoniem voor adverteerders kunnen worden lees je in dit artikel.

lees verder →
Google Analytics GA4

Google Analytics GA4: zo meet je nieuwe statistieken

Met Google Analytics 4, ofwel GA4, heb je eenvoudig toegang tot alle essentiële inzichten. Het brengt een nieuwe manier van statistieken meten en is meer gericht op het analyseren van gebeurtenissen en unieke stappen die gebruikers maken op een website. In dit artikel lees je over de voor- en nadelen van Google Analytics GA4 ten opzichte van Universal Analytics.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×