Top 5 Google Ads scripts om jouw prestaties te verbeteren

Er een gigantisch aantal Google Ads scripts beschikbaar. Sommige van deze scripts bieden oplossingen voor hele specifieke problemen, maar je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Om ervoor te zorgen dat jij het optimale resultaat uit je Google advertenties haalt lees je in dit artikel meer over onze top 5 scripts om jouw Google Ads prestaties te verbeteren. 

1. Heatmap script

Het begint allemaal met het verzamelen van data, maar als je eenmaal data hebt verzameld dan is het lastig om al die cijfertjes te analyseren. Met het heatmap script van Brainlabs kun je op een eenvoudige manier inzichtelijk maken wat de campagne prestaties per uur van de dag zijn. Het script benadrukt in de basisgegevens als vertoningen, klikken, conversieratio en doorklikratio. Je kunt hier zelf berekende statistieken aan toevoegen zoals ROAS (Return on Advertising Spend), wat voor elke website van grote waarde kan zijn. 


Onderstaand zie je een printscreen van een heatmap die conversieratio benadrukt. Zoals je kunt zien is het voor dit bedrijf interessant om biedingen op advertenties van maandag tot en met zaterdag tussen 08:00 en 17:00 te verhogen. Op de momenten dat de conversieratio aanzienlijk lager is is het verstandig om de biedingen te verlagen om advertentiekosten te besparen. 

google adwords heatmap script

2. Het 24/7 bidding script

Het 24/7 bidding script van Brainlabs zorgt ervoor dat je advertentie biedingen op elk gewenst moment kunt aanpassen via een Google spreadsheet. Dit script heeft het uiterlijk van een heatmap waardoor je in één oogopslag kunt zien of de advertentiekosten per uur of zelfs per minuut, omhoog of omlaag moeten. De standaard Google advertentie schema’s laten 6 aanpassingen per dag toe, waardoor het aantal bodaanpassingen die je kunt maken beperkt zijn. 

 

Het grootste voordeel aan het gebruiken van het 24/7 bidding script is dat advertenties alleen getoond worden op optimale tijden op zowel desktop als mobiele apparaten. Als hier verschil in zit, wat waarschijnlijk zo is, dan kun je de spreadsheet per uur aanpassen zodat je advertenties altijd op perfecte momenten worden getoond. 

Google adwords 24 bidding script

Search Query Mining script

Als het gaat om het monitoren van zoekwoorden en zoektermen dan kunnen we wel stellen dat deze werkzaamheden veel tijd in beslag kunnen nemen. Het handmatig langslopen van deze lijsten kan echter sneller met behulp van een Search Query Mining script. Dit script rapporteert zoektermen waarop jouw advertenties zijn vertoond en zet deze termen om in een overzichtelijke tabel die het aantal klikken, conversies, kosten, conversieratio en kosten per conversie toont. 

 

Deze tabellen worden ook wel N-grams genoemd, waarbij een 1-gram een enkel woord aangeeft, een 2-gram een combinatie van twee zoekwoorden en een 3-gram een combinatie van drie zoekwoorden of zoektermen. Dat ziet er dan zo uit (fictieve data): 

N-Gram zoektermen voor google ads

Op basis van bovenstaand voorbeeld zul je waarschijnlijk een aantal zoektermen uitsluiten, maar om zeker te weten welke combinaties winstgevend zijn, kun je met behulp van een uitdraai van 1-grams of 2-grams bepalen welke combinaties het hoogste conversieratio oplevert ten opzichte van de kosten. 

4. Linkchecker script

Als je website groeit dan is het geen ongewone zaak dat pagina’s worden vervangen door nieuwe pagina’s, oude pagina’s verdwijnen en links daardoor niet meer werken. Het synchroniseren van je Google advertenties met jouw website kan een hele uitdaging zijn. Hier komt het linkchecker script van Google om de hoek kijken.

 

Het script kijkt al je advertenties, zoekwoorden en sitelinks na om te controleren op 404-errors en andere fouten in je website. Als het script dergelijke fouten op je website vindt, dan ontvang je een mail zodat je direct actie kunt ondernemen om het probleem te verhelpen. Je configureert het script eenvoudig zodat hij precies is afgestemd op jouw website en bedrijfsdoelen. 

5. Concurrentie script

Met behulp van het Concurrentie script kun je snel en eenvoudig inzichtelijk maken op welke momenten je concurrenten adverteren. Het gaat in feite om een visualisatie van het veilinggegevens-rapport in je Adwords account. Je begint met het invoeren van je veilinggegevens over een bepaalde periode. Je draait een rapport uit met veilinggegevens, gesegmenteerd op tijd en andere relevante gegevens zoals inzage in type apparaat, CPC en nog veel meer

 

Vervolgens kies je maximaal 6 concurrenten waarmee je jouw gegevens wilt vergelijken en geef je aan welke rapportages je wilt inzien. Deze rapportages bestaan uit bekende gegevens uit het veilingen rapport zoals het vertoningsaandeel, de gemiddelde positie in zoekmachines, overlapping graad en meer. Je kunt hierdoor gericht en efficient concurreren. 

google ads concurrentie script

Dat was het dan. Onze top 5 scripts om jouw Google Ads prestaties te verbeteren. Wij helpen je graag bij het installeren van de scripts zodat jij je volledig kunt focussen op verdienen. Wacht niet langer en neem vandaag nog contact op! 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

lead magnets voor online marketing

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is precies wat je ervan verwacht. Een magneet die leads aantrekt. Je kunt lead magnets zien als beloningen waarmee potentiële klanten een extra duwtje in de rug krijgen. De bedoeling van een lead magnet is dat zij de websitebezoeker overhalen om persoonlijke gegevens achter te laten. Welke lead magnet is winstgevend voor jouw bedrijf, wat is een lead magnet en hoe gebruik je ze? Je leest er alles over in dit blog.

lees verder →
marketingstrategie in tijden van corona

Hou je marketingstrategie relevant tijdens de coronacrisis

Wanneer de wereld veranderd moeten ondernemers mee veranderen. Flexibiliteit is één van de belangrijkste eigenschappen die je als ondernemer moet hebben, maar als de wereld binnen korte tijd drastisch veranderd door een crisis dan is het niet vreemd dat je door de bomen het bos even niet ziet. Hou je marketingstrategie relevant tijdens de coronacrisis en toekomstige crisissen met deze strategieën.

lees verder →
Facebook advertising optimalisaties

Hoe je boeiende inhoud maakt die leads en verkopen genereert

Verloren advertentiekosten op Facebook of elders zijn nooit gewenst. Als ondernemer wil je het beste uit je advertenties halen, om zo min mogelijk kosten te verspillen. Om je op weg te helpen lees je in dit artikel alles over het aflezen van de belangrijkste statistieken. Op basis van deze statistieken kun je weloverwogen de keuze maken om een advertentie uit te zetten. Hoe je verloren advertentiekosten op Facebook tegen kunt gaan lees je hier!

lees verder →
×