Top 5 Google Ads scripts om jouw prestaties te verbeteren

Er een gigantisch aantal Google Ads scripts beschikbaar. Sommige van deze scripts bieden oplossingen voor hele specifieke problemen, maar je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Om ervoor te zorgen dat jij het optimale resultaat uit je Google advertenties haalt lees je in dit artikel meer over onze top 5 scripts om jouw Google Ads prestaties te verbeteren. 

1. Heatmap script

Het begint allemaal met het verzamelen van data, maar als je eenmaal data hebt verzameld dan is het lastig om al die cijfertjes te analyseren. Met het heatmap script van Brainlabs kun je op een eenvoudige manier inzichtelijk maken wat de campagne prestaties per uur van de dag zijn. Het script benadrukt in de basisgegevens als vertoningen, klikken, conversieratio en doorklikratio. Je kunt hier zelf berekende statistieken aan toevoegen zoals ROAS (Return on Advertising Spend), wat voor elke website van grote waarde kan zijn. 


Onderstaand zie je een printscreen van een heatmap die conversieratio benadrukt. Zoals je kunt zien is het voor dit bedrijf interessant om biedingen op advertenties van maandag tot en met zaterdag tussen 08:00 en 17:00 te verhogen. Op de momenten dat de conversieratio aanzienlijk lager is is het verstandig om de biedingen te verlagen om advertentiekosten te besparen. 

google adwords heatmap script

2. Het 24/7 bidding script

Het 24/7 bidding script van Brainlabs zorgt ervoor dat je advertentie biedingen op elk gewenst moment kunt aanpassen via een Google spreadsheet. Dit script heeft het uiterlijk van een heatmap waardoor je in één oogopslag kunt zien of de advertentiekosten per uur of zelfs per minuut, omhoog of omlaag moeten. De standaard Google advertentie schema’s laten 6 aanpassingen per dag toe, waardoor het aantal bodaanpassingen die je kunt maken beperkt zijn. 

 

Het grootste voordeel aan het gebruiken van het 24/7 bidding script is dat advertenties alleen getoond worden op optimale tijden op zowel desktop als mobiele apparaten. Als hier verschil in zit, wat waarschijnlijk zo is, dan kun je de spreadsheet per uur aanpassen zodat je advertenties altijd op perfecte momenten worden getoond. 

Google adwords 24 bidding script

Search Query Mining script

Als het gaat om het monitoren van zoekwoorden en zoektermen dan kunnen we wel stellen dat deze werkzaamheden veel tijd in beslag kunnen nemen. Het handmatig langslopen van deze lijsten kan echter sneller met behulp van een Search Query Mining script. Dit script rapporteert zoektermen waarop jouw advertenties zijn vertoond en zet deze termen om in een overzichtelijke tabel die het aantal klikken, conversies, kosten, conversieratio en kosten per conversie toont. 

 

Deze tabellen worden ook wel N-grams genoemd, waarbij een 1-gram een enkel woord aangeeft, een 2-gram een combinatie van twee zoekwoorden en een 3-gram een combinatie van drie zoekwoorden of zoektermen. Dat ziet er dan zo uit (fictieve data): 

N-Gram zoektermen voor google ads

Op basis van bovenstaand voorbeeld zul je waarschijnlijk een aantal zoektermen uitsluiten, maar om zeker te weten welke combinaties winstgevend zijn, kun je met behulp van een uitdraai van 1-grams of 2-grams bepalen welke combinaties het hoogste conversieratio oplevert ten opzichte van de kosten. 

4. Linkchecker script

Als je website groeit dan is het geen ongewone zaak dat pagina’s worden vervangen door nieuwe pagina’s, oude pagina’s verdwijnen en links daardoor niet meer werken. Het synchroniseren van je Google advertenties met jouw website kan een hele uitdaging zijn. Hier komt het linkchecker script van Google om de hoek kijken.

 

Het script kijkt al je advertenties, zoekwoorden en sitelinks na om te controleren op 404-errors en andere fouten in je website. Als het script dergelijke fouten op je website vindt, dan ontvang je een mail zodat je direct actie kunt ondernemen om het probleem te verhelpen. Je configureert het script eenvoudig zodat hij precies is afgestemd op jouw website en bedrijfsdoelen. 

5. Concurrentie script

Met behulp van het Concurrentie script kun je snel en eenvoudig inzichtelijk maken op welke momenten je concurrenten adverteren. Het gaat in feite om een visualisatie van het veilinggegevens-rapport in je Adwords account. Je begint met het invoeren van je veilinggegevens over een bepaalde periode. Je draait een rapport uit met veilinggegevens, gesegmenteerd op tijd en andere relevante gegevens zoals inzage in type apparaat, CPC en nog veel meer

 

Vervolgens kies je maximaal 6 concurrenten waarmee je jouw gegevens wilt vergelijken en geef je aan welke rapportages je wilt inzien. Deze rapportages bestaan uit bekende gegevens uit het veilingen rapport zoals het vertoningsaandeel, de gemiddelde positie in zoekmachines, overlapping graad en meer. Je kunt hierdoor gericht en efficient concurreren. 

google ads concurrentie script

Dat was het dan. Onze top 5 scripts om jouw Google Ads prestaties te verbeteren. Wij helpen je graag bij het installeren van de scripts zodat jij je volledig kunt focussen op verdienen. Wacht niet langer en neem vandaag nog contact op! 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×