Call to Actions die converteren: handige tips

Call to Actions die converteren

Een Call to Action button maken is niet ingewikkeld. Call to Actions die converteren zijn echter lastiger te maken. Valt de knop niet goed op? Is er onduidelijk wat er gebeurd na het klikken op de knop of ontvangt de knop geen klikken? Geen zorgen! In dit artikel vind je een paar handige tips die je op weg helpen bij het maken van Call to Actions die converteren. 

Call to Actions die converteren: kleur en contrast

De perfecte kleur voor een CTA knop bestaat niet, maar er zijn een aantal tips die ervoor zorgen dat de knop goed zichtbaar is. De eerste tip en de meest eenvoudige tip om mee te beginnen is: zorg ervoor dat het contrast van de knop hoog is ten opzichte van de rest van de webpagina. 

 

Ga bijvoorbeeld bij jezelf na of de actieknoppen een andere kleur hebben dan de huiskleuren. Het staat natuurlijk mooi als je knoppen goed bij de rest van de website passen, maar als dit geen effect heeft voor jouw website dan moet je erover nadenken om hiermee te spelen. 

 

Kortom is het zo dat mooi niet altijd werkt. Kies voor een verassende kleur die uit de pagina springt om mensen te stimuleren om door te klikken. 

Het design van de Call to Action knoppen is belangrijk

Naast het design zelf is de witruimte rondom de knop belangrijk. Om ervoor te zorgen dat de knop goed opvalt is het belangrijk om de ruimte tussen de tekst en de knop te verhogen. 

 

Mensen beoordelen de waarschijnlijkheid van een gebeurtenis op basis van representativiteit. Dit betekend in principe dat wanneer een knop eruit ziet als een knop, mensen ook verwachten dat het een knop is. Zorg er dus voor dat je knoppen eruit zien als knoppen. 

Call to Actions die converteren: gebruik afgeronde hoekjes

Volgens het Bouba/Kiki effect is het zo dat wij ronde vormen fijner vinden dan puntige vormen. Het kan dus helpen om de Call to Action knoppen afgeronde hoekjes te geven in plaats van rechte hoeken. Test wat werkt voor jouw doelgroep door verschillende vormen en kleuren uit te proberen. 

Overweeg om Call to Action knoppen te herhalen

Op pagina’s met veel tekst en informatie is het zinvol om een CTA knop te herhalen. Plaats bij de verkoop van een product bijvoorbeeld een knop naast de hoofdafbeelding en in de product omschrijving onder het product. Overdrijf niet met het herhalen van knoppen maar plaats deze op logische plekken als een vriendelijke herinnering of shortcut naar de afrekenpagina. 

Denk na over de boodschap die jij wilt overbrengen

In sommige gevallen is het slim om teksten te gebruiken in de ik vorm. Zo kun je bijvoorbeeld “ik ga bestellen” in plaats van “bestel nu” in de CTA knop zetten. Hierdoor voelen mensen zich direct aangesproken wat de afstand tussen de consument en de actie kleiner maakt. Een ander voorbeeld is “ik neem graag contact op” in plaats van “Neem contact op”. 

 

Tot slot is het belangrijk om na te denken over de boodschap die jij wilt overbrengen. Gebruik eenvoudige en duidelijke taal maar denk na over wat jij wilt uitstralen. Zo kun je ervoor kiezen om “Koop nu” te veranderen in “In winkelmand” of verander “In winkelmand” zelfs naar “Ik wil afrekenen”. Door goed na te denken over eventuele variaties op CTA-leuzen kom je soms tot duidelijke en aantrekkelijke woorden die effect hebben op het koopgedrag van jouw doelgroep. 

 

Formuleer voordelen of USP's bij de CTA-knop

Soms is het zo dat mensen een extra duwtje in de rug nodig hebben als het gaat om het afronden van een actie. Als laatste zetje kun je ervoor kiezen om voordelen of USP’s onder de CTA knop te tonen. Vertel ze simpelweg wat ze krijgen als ze op de knop drukken. Denk hierbij aan gratis verzending, gratis retour, een bepaalde garantie of de levertijd van een product of dienst. 

Call to Actions die converteren schrijven

Vind je het lastig om na te denken over verschillende manieren om CTA knoppen te laten converteren? Maak gebruik van onze expertise en neem vandaag contact op om te brainstormen over Call to Actions die converteren voor jouw website. 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×