Call to Actions die converteren: handige tips

Call to Actions die converteren

Een Call to Action button maken is niet ingewikkeld. Call to Actions die converteren zijn echter lastiger te maken. Valt de knop niet goed op? Is er onduidelijk wat er gebeurd na het klikken op de knop of ontvangt de knop geen klikken? Geen zorgen! In dit artikel vind je een paar handige tips die je op weg helpen bij het maken van Call to Actions die converteren. 

Call to Actions die converteren: kleur en contrast

De perfecte kleur voor een CTA knop bestaat niet, maar er zijn een aantal tips die ervoor zorgen dat de knop goed zichtbaar is. De eerste tip en de meest eenvoudige tip om mee te beginnen is: zorg ervoor dat het contrast van de knop hoog is ten opzichte van de rest van de webpagina. 

 

Ga bijvoorbeeld bij jezelf na of de actieknoppen een andere kleur hebben dan de huiskleuren. Het staat natuurlijk mooi als je knoppen goed bij de rest van de website passen, maar als dit geen effect heeft voor jouw website dan moet je erover nadenken om hiermee te spelen. 

 

Kortom is het zo dat mooi niet altijd werkt. Kies voor een verassende kleur die uit de pagina springt om mensen te stimuleren om door te klikken. 

Het design van de Call to Action knoppen is belangrijk

Naast het design zelf is de witruimte rondom de knop belangrijk. Om ervoor te zorgen dat de knop goed opvalt is het belangrijk om de ruimte tussen de tekst en de knop te verhogen. 

 

Mensen beoordelen de waarschijnlijkheid van een gebeurtenis op basis van representativiteit. Dit betekend in principe dat wanneer een knop eruit ziet als een knop, mensen ook verwachten dat het een knop is. Zorg er dus voor dat je knoppen eruit zien als knoppen. 

Call to Actions die converteren: gebruik afgeronde hoekjes

Volgens het Bouba/Kiki effect is het zo dat wij ronde vormen fijner vinden dan puntige vormen. Het kan dus helpen om de Call to Action knoppen afgeronde hoekjes te geven in plaats van rechte hoeken. Test wat werkt voor jouw doelgroep door verschillende vormen en kleuren uit te proberen. 

Overweeg om Call to Action knoppen te herhalen

Op pagina’s met veel tekst en informatie is het zinvol om een CTA knop te herhalen. Plaats bij de verkoop van een product bijvoorbeeld een knop naast de hoofdafbeelding en in de product omschrijving onder het product. Overdrijf niet met het herhalen van knoppen maar plaats deze op logische plekken als een vriendelijke herinnering of shortcut naar de afrekenpagina. 

Denk na over de boodschap die jij wilt overbrengen

In sommige gevallen is het slim om teksten te gebruiken in de ik vorm. Zo kun je bijvoorbeeld “ik ga bestellen” in plaats van “bestel nu” in de CTA knop zetten. Hierdoor voelen mensen zich direct aangesproken wat de afstand tussen de consument en de actie kleiner maakt. Een ander voorbeeld is “ik neem graag contact op” in plaats van “Neem contact op”. 

 

Tot slot is het belangrijk om na te denken over de boodschap die jij wilt overbrengen. Gebruik eenvoudige en duidelijke taal maar denk na over wat jij wilt uitstralen. Zo kun je ervoor kiezen om “Koop nu” te veranderen in “In winkelmand” of verander “In winkelmand” zelfs naar “Ik wil afrekenen”. Door goed na te denken over eventuele variaties op CTA-leuzen kom je soms tot duidelijke en aantrekkelijke woorden die effect hebben op het koopgedrag van jouw doelgroep. 

 

Formuleer voordelen of USP's bij de CTA-knop

Soms is het zo dat mensen een extra duwtje in de rug nodig hebben als het gaat om het afronden van een actie. Als laatste zetje kun je ervoor kiezen om voordelen of USP’s onder de CTA knop te tonen. Vertel ze simpelweg wat ze krijgen als ze op de knop drukken. Denk hierbij aan gratis verzending, gratis retour, een bepaalde garantie of de levertijd van een product of dienst. 

Call to Actions die converteren schrijven

Vind je het lastig om na te denken over verschillende manieren om CTA knoppen te laten converteren? Maak gebruik van onze expertise en neem vandaag contact op om te brainstormen over Call to Actions die converteren voor jouw website. 

Klaar om de volgende stap te nemen?

Bekijk ook deze posts.

het ideale klantprofiel

Het ideale klantprofiel: tips om het ideale klantprofiel te maken

Als ondernemer weet je dat tijd geld kost. Daarom is het verstandig om je te richten op een paar goede prospects die resultaat opleveren. Door je minder te focussen op veel matige saleskansen en je meer te focussen op het ideale klantprofiel is het mogelijk dat je al snel nieuwe kansen ziet. Kansen die je anders misschien had laten schieten. In dit artikel vertellen wij je alles over het ideale klantprofiel en hoe jij het ideale klantprofiel kunt gebruiken om meer omzet te genereren.

lees verder →
Android gebruikers anoniem voor adverteerders

Android gebruikers anoniem voor adverteerders (eind 2021)

Het is voor adverteerders straks niet meer zo eenvoudig om erachter te komen wie de gebruiker op jouw website of app is. Na Apple kondigt Google aan dat Android gebruikers zich vanaf eind 2021, begin 2022 kunnen anonimiseren voor adverteerders. Hoe dit precies zit en hoe android gebruikers anoniem voor adverteerders kunnen worden lees je in dit artikel.

lees verder →
Google Analytics GA4

Google Analytics GA4: zo meet je nieuwe statistieken

Met Google Analytics 4, ofwel GA4, heb je eenvoudig toegang tot alle essentiële inzichten. Het brengt een nieuwe manier van statistieken meten en is meer gericht op het analyseren van gebeurtenissen en unieke stappen die gebruikers maken op een website. In dit artikel lees je over de voor- en nadelen van Google Analytics GA4 ten opzichte van Universal Analytics.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×