Instagram SEO: keyword search verbetert jouw ranking

Telefoon met Instagram app voor SEO
Instagram keyword search is here! Vanaf nu is het niet alleen meer zoeken op hashtags, maar ook op basis van zoekwoorden. Deze feature is voorlopig geïntroduceerd in zes landen, waar België voorlopig nog geen deel van uitmaakt.

Hoe werkt Instagram keyword search?

Een extra zoekmachine om je rankings te verbeteren? Dat is natuurlijk nooit overbodige luxe! Maar hoe gaat het nu eigenlijk in zijn werk? Wanneer je bijvoorbeeld op zoek gaat naar renovatie inspiratie, dan kun je nu meerdere relevante zaken tegenkomen, die gelinkt zijn aan deze zoekterm. Je zoekopdracht wordt dus niet meer gelimiteerd tot iedereen die #renovatieinspiratie gebruikte in zijn posts.

It’s in the details

Dit zorgt nog voor tal van vragen en onduidelijkheden, want wat zijn de details? Is het exact-match only? Of begrijpt het Instagram algoritme ook synoniemen en variaties? Gaan ze gebruikmaken van AI of machine learning om het algoritme te laten leren wat een relevante post kan zijn voor een bepaalde zoekopdracht?

 

Hetgeen wat mij persoonlijk het meest enthousiast maakt is dat Instagram SEO eraan zit te komen. Waar je voorheen alleen maar je posts kon gaan optimaliseren door de # slim in te zetten, of een locatie tag eraan te koppelen, zouden deze veranderingen een wereld vol mogelijkheden op het vlak van content creatie op Instagram bieden.

Hoe bereid jij je voor op Instagram SEO?

Telefoon met instagram app

Ondanks dat het in België nog niet is uitgerold, kun jij je wel alvast voorbereiden. Doorloop onderstaande stappen en upgrade je profiel, zodat je klaar bent voor Instagram keyword search.

 

  1. Het is belangrijk dat jij je @handle én je naam benut om je belangrijkste keyword in te vermelden;
  2. Implementeer zoekwoorden in jouw bio, maar vergeet ook niet wat slimme hashtags te plaatsen. Dankzij de hashtags kunnen je bezoekers namelijk doorklikken en vergelijkbare content vinden;
  3. Gebruik de eerste regels van je caption om de boodschap duidelijk te maken, zowel voor jouw bezoekers als voor de zoekmachine. Verwerk hier zoekwoorden in, maar denk ook aan je brand message;
  4. Schrijf altijd een alt-tag voor je afbeeldingen, want hiermee kun jij zichtbaar worden in Google Image Searches;
  5. Zorg dat je getagd wordt, want dit zorgt voor backlinks (net als op jouw site / shop);
  6. Wil je weten of ze jouw content op Instagram waarderen? Gebruik Instagram Analytics, zodat je kunt zien waar je het voor doet. Een mooie bonus hierbij is dat je ook eenvoudig trends kunt signaleren, zodat je er op kunt inhaken natuurlijk!

Hoe dan ook zal dit een hele nieuwe wereld gaan openen van opportuniteiten op het platform. Wat denk jij wat de impact zal zijn van deze nieuwe feature voor Instagram & bedrijven?

Bekijk ook deze posts.

lead magnets voor online marketing

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is precies wat je ervan verwacht. Een magneet die leads aantrekt. Je kunt lead magnets zien als beloningen waarmee potentiële klanten een extra duwtje in de rug krijgen. De bedoeling van een lead magnet is dat zij de websitebezoeker overhalen om persoonlijke gegevens achter te laten. Welke lead magnet is winstgevend voor jouw bedrijf, wat is een lead magnet en hoe gebruik je ze? Je leest er alles over in dit blog.

lees verder →
marketingstrategie in tijden van corona

Hou je marketingstrategie relevant tijdens de coronacrisis

Wanneer de wereld veranderd moeten ondernemers mee veranderen. Flexibiliteit is één van de belangrijkste eigenschappen die je als ondernemer moet hebben, maar als de wereld binnen korte tijd drastisch veranderd door een crisis dan is het niet vreemd dat je door de bomen het bos even niet ziet. Hou je marketingstrategie relevant tijdens de coronacrisis en toekomstige crisissen met deze strategieën.

lees verder →
Facebook advertising optimalisaties

Hoe je boeiende inhoud maakt die leads en verkopen genereert

Verloren advertentiekosten op Facebook of elders zijn nooit gewenst. Als ondernemer wil je het beste uit je advertenties halen, om zo min mogelijk kosten te verspillen. Om je op weg te helpen lees je in dit artikel alles over het aflezen van de belangrijkste statistieken. Op basis van deze statistieken kun je weloverwogen de keuze maken om een advertentie uit te zetten. Hoe je verloren advertentiekosten op Facebook tegen kunt gaan lees je hier!

lees verder →
×