Instagram SEO: keyword search verbetert jouw ranking

Telefoon met Instagram app voor SEO
Instagram keyword search is here! Vanaf nu is het niet alleen meer zoeken op hashtags, maar ook op basis van zoekwoorden. Deze feature is voorlopig geïntroduceerd in zes landen, waar België voorlopig nog geen deel van uitmaakt.

Hoe werkt Instagram keyword search?

Een extra zoekmachine om je rankings te verbeteren? Dat is natuurlijk nooit overbodige luxe! Maar hoe gaat het nu eigenlijk in zijn werk? Wanneer je bijvoorbeeld op zoek gaat naar renovatie inspiratie, dan kun je nu meerdere relevante zaken tegenkomen, die gelinkt zijn aan deze zoekterm. Je zoekopdracht wordt dus niet meer gelimiteerd tot iedereen die #renovatieinspiratie gebruikte in zijn posts.

It’s in the details

Dit zorgt nog voor tal van vragen en onduidelijkheden, want wat zijn de details? Is het exact-match only? Of begrijpt het Instagram algoritme ook synoniemen en variaties? Gaan ze gebruikmaken van AI of machine learning om het algoritme te laten leren wat een relevante post kan zijn voor een bepaalde zoekopdracht?

 

Hetgeen wat mij persoonlijk het meest enthousiast maakt is dat Instagram SEO eraan zit te komen. Waar je voorheen alleen maar je posts kon gaan optimaliseren door de # slim in te zetten, of een locatie tag eraan te koppelen, zouden deze veranderingen een wereld vol mogelijkheden op het vlak van content creatie op Instagram bieden.

Hoe bereid jij je voor op Instagram SEO?

Telefoon met instagram app

Ondanks dat het in België nog niet is uitgerold, kun jij je wel alvast voorbereiden. Doorloop onderstaande stappen en upgrade je profiel, zodat je klaar bent voor Instagram keyword search.

 

  1. Het is belangrijk dat jij je @handle én je naam benut om je belangrijkste keyword in te vermelden;
  2. Implementeer zoekwoorden in jouw bio, maar vergeet ook niet wat slimme hashtags te plaatsen. Dankzij de hashtags kunnen je bezoekers namelijk doorklikken en vergelijkbare content vinden;
  3. Gebruik de eerste regels van je caption om de boodschap duidelijk te maken, zowel voor jouw bezoekers als voor de zoekmachine. Verwerk hier zoekwoorden in, maar denk ook aan je brand message;
  4. Schrijf altijd een alt-tag voor je afbeeldingen, want hiermee kun jij zichtbaar worden in Google Image Searches;
  5. Zorg dat je getagd wordt, want dit zorgt voor backlinks (net als op jouw site / shop);
  6. Wil je weten of ze jouw content op Instagram waarderen? Gebruik Instagram Analytics, zodat je kunt zien waar je het voor doet. Een mooie bonus hierbij is dat je ook eenvoudig trends kunt signaleren, zodat je er op kunt inhaken natuurlijk!

Hoe dan ook zal dit een hele nieuwe wereld gaan openen van opportuniteiten op het platform. Wat denk jij wat de impact zal zijn van deze nieuwe feature voor Instagram & bedrijven?

Bekijk ook deze posts.

seo audit

SEO audit voor een hogere score in Google

Met een SEO audit kun je binnen enkele minuten inzichtelijk maken waar de knelpunten in jouw website zitten, maar als je niet weet wat de gegevens in de audit betekenen dan is het lastig om er iets positiefs mee te doen. In dit artikel vertellen wij je wat er over het algemeen in een SEO audit te vinden is en hoe je het gebruikt om jouw website te verbeteren.

lees verder →
CRO

CRO: Conversion Rate Optimalisation uitgelegd

Er komt voldoende verkeer naar jouw website, de advertenties die je op social media en via Google hebt opgezet leveren goede resultaten op maar keiharde conversies laten op zich wachten. Het is tijd voor CRO! Conversion Rate Optimalisation zorgt ervoor dat je focus legt op de customer journey, waarna je deze kunt optimaliseren zodat er conversies binnenkomen. In dit artikel lees je meer over CRO en wat het precies is.

lees verder →
negatief persona

Negatief persona: wat is dat precies?

Om een goede marketingstrategie te maken moet je allereerst weten wie de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Waar trek je jouw doelgroep mee aan en welke content hoort er bij deze doelgroep? Je kunt er daarom voor kiezen om een persoonsprofiel te maken van de ideale klant. Je kunt er ook voor kiezen om een negatief persona te maken van de klant die je absoluut niet wilt aantrekken. In dit artikel vertellen wij je waarom dat zo is.

lees verder →
dsfqdq

Schrijf je vandaag in - Beperkt aantal plaatsen

genereer meer kwalitatieve leads in de vastgoedsector

×