Haal meer resultaat uit jouw Facebook advertenties door deze simpele analyses
AdvertisingVerloren advertentiekosten op Facebook of elders zijn nooit gewenst. Als ondernemer wil je het beste uit je advertenties halen, om zo min mogelijk kosten te verspillen. Om je op weg te helpen lees je in dit artikel alles over het aflezen van de belangrijkste statistieken. Op basis van deze statistieken kun je de keuze maken om een advertentie uit te zetten. Hoe je verloren advertentiekosten op Facebook tegen kunt gaan lees je hier!
Meet de kosten per resultaat van je Facebook advertenties
De advertentierapporten van Facebook kunnen nogal overweldigend zijn. Het is daarom belangrijk dat je je focus legt op één belangrijk cijfer: de kosten per resultaat. Je kunt dit cijfer optimaliseren door andere statistieken te optimaliseren. Wij leggen je uit hoe je dat doet maar eerst is het belangrijk om te weten hoe je inzicht krijgt in de kosten per resultaat.
- Ga naar jouw facebook Ads Manager;
- Druk op het drop-down menu van de kolommen;
- Selecteer Performance and Clicks (prestaties en klikken).
Zoek naar de kolom waar de kosten per resultaat getoond worden. De hoogte van deze kosten varieert op basis van het doel van de campagne en de niche waarin je werkzaam bent. Als ondernemer heb je waarschijnlijk een bepaald bedrag voor ogen dat je wilt uitgeven aan reclamecampagnes. Zo lang de kosten en het resultaat voor jou rendabel zijn is het goed. Worden de kosten te hoog dan is het verstandig om te bekijken welke verloren advertentiekosten op Facebook gestopt kunnen worden.
Kijk goed naar de CTR (click-through rate) van je Facebook advertenties
Veel ondernemers linken hun advertentie aan hun website. Je wil dan ook dat potentiële klanten jouw website bereiken via de advertentie. Om te meten hoe effectief jouw CTR is, kun je het Facebook advertentie overzicht raadplegen. Is de click-through rate lager dan 1% dan is het verstandig om de advertentie aan te passen of te stoppen.
Lees de CPM cijfers af
De CPM cijfers laten de kosten per 1000 impressies zien. Je vindt deze kosten in het rapport Performance and Clicks. Deze kosten vallen over het algemeen hoger uit dan andere kosten die je ziet. Laat hogere cijfers je niet afschrikken, maar houd het volgende aan als richtlijn. Wanneer de CPM kosten boven € 50 liggen en de resultaten niet naar wens zijn, dan is het verstandig de advertentie aan te passen of stop te zetten.
Kijk naar de First-Time impression ratio
De First-Time impression ratio geeft je een goed beeld van wanneer een advertentie “oud” is geworden en toe is aan vernieuwing. Deze statistieken laten je zien hoeveel mensen jouw advertentie voor het eerst zien. Wanneer het percentage onder 50% ligt dan haal je waarschijnlijk niet genoeg rendement uit de advertenties. Het is tijd om de advertentie stop te zetten en een nieuwe advertentie aan te zetten. Je vindt deze statistieken door de advertentie in je Ads Manager te selecteren en op inspect te klikken.
Kijk naar de Frequency ratio van je Facebook advertenties
In het Performance and Clicks rapport vind je ook de frequency ratio. Deze cijfers staan gelijk aan de First-time impressions. Ze laten je zien hoeveel mensen jouw advertentie voor het eerst zien. Zorg ervoor dat het cijfer bij koude acquisitie onder 3 blijft. Bij retargeting campagnes mag het cijfer hoger liggen. Deze mensen kennen jou bedrijf namelijk al.
Optimaliseer je Facebook advertenties en bespaar kosten
Als je bovenstaande statistieken onder of boven de cijfers die wij hebben aangegeven houdt, dan zullen de kosten per resultaat automatisch geoptimaliseerd worden. Zorg ervoor dat je kritisch naar de cijfers van je advertenties kijkt en maak slimme keuzes op basis van de uitkomst. Moeite met het lezen van statistieken of hulp nodig bij het optimaliseren van jouw reclamecampagnes op Facebook? Daag ons uit en neem vandaag nog contact op!
Discover more
Hoe houd je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date?
Ontdek hoe je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date kan houden in een voortdurend veranderend landschap.
Read more ->Vergroot je revenue met sales & marketing alignment
Ontdek waarom sales & marketing alignment essentieel is voor het vergroten van je revenue.
Read more ->De meest voorkomende B2B marketing challenges
Ontdek in deze blog de meest voorkomende B2B marketing challenges en best practises om deze te overwinnen.
Read more ->