April 30, 2021

Succesvol adverteren op Facebook: do's en don't

Advertising

Succesvol adverteren op Facebook begint met een duidelijk plan. Met advertenties op Facebook bereik je al snel een gerichte doelgroep. Of jouw bedrijf zich nu richt op consumenten op bedrijven, met Facebook advertenties bereik je alle gebruikers. In dit artikel laten wij je zien wat je wel en vooral niet moet doen als het gaat om succesvol adverteren op Facebook.

Begin met de focus op leads

Als je begint met adverteren op Facebook dan wil je zo snel mogelijk sales zien binnenstromen. Toch is het niet altijd realistisch om hoge verkoopcijfers vanuit de advertentie te verwachten. In de meeste gevallen vinden mensen het prettig om eerst meer informatie in te winnen. Zij willen informatie over jou, jouw bedrijf en jouw product of dienst. De betrouwbaarheid van jouw bedrijf wordt nog hoger wanneer je relevante reviews van bestaande klanten deelt.

Facebook is uitstekend om leads te genereren. Zo kun je met een simpel formulier contactgegevens van potentiële klanten verzamelen. Hierdoor heb je data in eigen eigen beheer en kun je zelf bepalen wanneer en hoe vaak je deze mensen wil benaderen.

Adverteren op Facebook is het goedkoopst in het eerste kwartaal

Je kunt je voorstellen dat de kerstperiode voor ondernemers wereldwijd erg belangrijk is. In deze periode wordt er enorm veel geadverteerd. Hierdoor zijn de advertentiekosten in het feestseizoen hoger. Facebook werkt met een veiling systeem waardoor de prijs van advertenties tijdens de kerstperiode omhoog gedreven worden.

In januari daalt de vraag naar advertentieruimte waardoor de biedingsprijs ook omlaag gaat. Als je diensten of producten verkoopt die niet seizoensgebonden zijn, dan is het verstandig om te adverteren in het eerste kwartaal van het jaar. Tijdens deze periode zijn de kosten en de concurrentie laag. Hierdoor kun je met een opvallende advertentie al snel de aandacht van veel gebruikers vangen.

succesvol adverteren op Facebook1

Maak eigen doelgroepen aan om succesvol te adverteren

Adverteren op Facebook is leuk door de geavanceerde targeting mogelijkheden. Wil jij bijvoorbeeld single mannen in een bepaalde leeftijdscategorie vinden dan kun je dit eenvoudig instellen. Je kunt mensen ook targeten op basis van hun locatie of likes op vergelijkbare Facebook pagina’s.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de targeting mogelijkheden is het goed om een lijst te maken met de kenmerken van jouw doelgroep. Door deze kenmerken in een eigen doelgroep te plaatsen, kun je eenvoudig meerdere advertenties laten draaien. Omdat de doelgroepen vooraf zijn ingesteld hoef je de instellingen niet steeds opnieuw in te vullen.

Bereik jouw doelgroep | Kies voor de juiste strategie

Gebruik Facebook pixel

Om het mooiste resultaat te bereiken is het belangrijk dat je het juiste formaat kiest voor de advertentie. Anders is de kans groot dat de advertentie afbeelding niet volledig zichtbaar is, wat resulteert in minder leads. Ook is het in advertentie afbeeldingen niet gewenst om veel tekst te tonen. Doe je dit wel, dan kan Facebook jouw advertentie afkeuren

Met Facebook pixel kan Facebook registreren welke gebruikers op jouw website zijn geweest. Als deze mensen niet converteren dan kun je ze in een eigen doelgroep plaatsen. Op basis van deze doelgroep instellingen kun je een relevante retargeting advertentie maken. Lees alles over de Facebook pixel en hoe je deze installeert in ons artikel waar plaats je een Facebook-pixel.

Kies de juiste afbeeldingen met het juiste formaat

Ga voor een afbeelding die het doel van de advertentie meteen duidelijk maakt. Speel met verschillende advertenties en test deze op dezelfde doelgroep. Zo kun je in het vervolg advertenties maken die bewezen aanslaan bij jouw publiek. Benieuwd naar de laatste advertentie afmetingen voor Facebook? Bekijk dan de Facebook advertentiegids.

Meer weten over succesvol adverteren op Facebook?

Maak gebruik van onze expertise en neem vandaag contact op. Daag ons uit om het beste te halen uit jouw Facebook advertenties en start met het verzamelen van waardevolle leads.

Discover more

May 16, 2023

Hoe houd je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date?

Ontdek hoe je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date kan houden in een voortdurend veranderend landschap.

Read more ->
May 16, 2023

Vergroot je revenue met sales & marketing alignment

Ontdek waarom sales & marketing alignment essentieel is voor het vergroten van je revenue.

Read more ->
March 31, 2023

De meest voorkomende B2B marketing challenges

Ontdek in deze blog de meest voorkomende B2B marketing challenges en best practises om deze te overwinnen.

Read more ->