In ons artikel ‘in 6 stappen naar een hogere positie in Google’, schreven wij over hoe SEO je helpt bij het verdienen van een hogere positie in zoekmachines. In dit artikel voegen wij er een belangrijke stap aan toe. Een stap die meer uitleg nodig heeft dan een enkele alinea. In dit artikel lees je hoe je hoger kunt scoren in Google met linkbuilding.
Wat is linkbuilding precies?
Linkbuilding is het systematisch leggen van relevante links naar jouw website. Dit kunnen links zijn die afkomstig zijn vanaf jouw eigen website, zoals wij dat hebben gedaan in de eerste alinea van dit artikel. Maar dit kunnen ook links zijn vanaf andere websites.
Links die afkomstig zijn vanaf jouw eigen website worden interne links genoemd. De links die afkomstig zijn van andere websites worden externe links genoemd. Met beide manieren van linkbuilding bereik je hetzelfde resultaat: een kans op hoger scoren in Google. Toch zijn er een aantal verschillen.
Hoger scoren in Google met interne linkbuidling
Met interne linkbuilding kun je bezoekers naar de beste pagina’s van jouw website leiden. Zo kun je in een blogpost bijvoorbeeld verwijzen naar een ander populair artikel. Een andere manier van interne linkbuilding is door vanaf de homepagina te verwijzen naar diensten of producten. Het is hierbij wel belangrijk dat de pagina’s waar je naar verwijst SEO geoptimaliseerd zijn. Op deze manier verhoog je de kans op een hogere positie in Google omdat je verwijst naar waardevolle pagina’s.
Verwijs naar de belangrijkste content op jouw website
Wanneer je vanaf je homepagina naar een interne pagina verwijst, dan vertel je niet alleen aan de gebruiker maar ook aan zoekmachines dat jij vindt dat de content achter de link belangrijk is. Als er veel links naar deze pagina verwijzen dan zal deze op een gegeven moment een hogere waarde krijgen van de zoekrobot. Hierdoor zal je op den duur hoger scoren in Google met interne linkbuilding.
Het effect van interne linkbuilding is minder hoog dan het effect van externe linkbuilding. Desondanks is het niet slim om interne linkbuilding een lage prioriteit te geven. Je laat er namelijk wel kansen mee liggen als je geen aandacht geeft aan interne linkbuilding.
Hoger scoren in Google met externe linkbuilding
Het idee erachter is hetzelfde, maar het resultaat is aanzienlijk anders. Met interne linkbuilding voeg je waarde toe aan de pagina waar je naar linkt. Dit geld ook wanneer er vanaf een externe website naar jouw pagina wordt verwezen. Wanneer een website met een hoge autoriteit score verwijst naar jouw pagina, dan kun je meeliften op het succes van deze website.
Websites met hoge autoriteit scores zijn websites als grote nieuws sites, amazon en bol.com. Wanneer dergelijke websites verwijzen naar jouw website zullen niet alleen gebruikers maar ook de bot van Google dit opmerken. Hierdoor kun je al snel verschil zien als het gaat om hoger scoren in Google met linkbuilding.
Meer weten over hoger scoren in Google met linkbuilding?
Heb je nog vragen over hoger scoren in Google met linkbuilding of ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van linkbuilding? Neem vandaag contact op en daag ons uit om het beste uit jouw advertenties te halen!
Discover more
Hoe houd je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date?
Ontdek hoe je de marketingstrategie van je bedrijf up-to-date kan houden in een voortdurend veranderend landschap.
Read more ->Vergroot je revenue met sales & marketing alignment
Ontdek waarom sales & marketing alignment essentieel is voor het vergroten van je revenue.
Read more ->De meest voorkomende B2B marketing challenges
Ontdek in deze blog de meest voorkomende B2B marketing challenges en best practises om deze te overwinnen.
Read more ->